تولید محتوا با هوش مصنوعی سم مهلک است
هوش مصنوعی، عبارتی که برخی از انسانها با شنیدن آن احساس هیجان و تحیر کردند چراکه بخشی از عظمت علوم تجربی است و برخی دیگر احساس ترس و وحشت. برخی پنداشتند که با وقوع و رشد این فناوری، دیگر بشر قادر خواهد بود تا به همه پرسشهای انسان پاسخ دهد و همه مسائل را حل کند و همچنین برخی دیگر تصور کردند که گویا همه چیز به پایان رسیده و با وجود هوش مصنوعی خلاقیت و فعل ما دیگر نقش و جایگاهی در هستی ندارد. ما نادرستی این اندیشه را با موضوع تولید محتوا با هوش مصنوعی بررسی خواهیم کرد.
در این مقاله بطلان این تفکر با دلایل فلسفی اثبات خواهد شد و نامعقول بودن آن نیز بررسی. البته در حوزههای گوناگون این پدیده قابل بررسی و تامل است. اما ما با توجه به مقصودمان میکوشیم تا ابتدا شما را با ماهیت هوش مصنوعی، نحو شکلگیری آن، ساختار و عملکردش و از همه مهمتر دلیل ناموجه بودن تولید محتوا با هوش مصنوعی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
موضوع مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی
اطلاع یافتن افراد از هویت این معقوله، کارکرد و سازوکار آن از چندین جهت سودمند و تعالیبخش است. نخست آنکه انسانها درک صحیح و معقولی از هوش مصنوعی و رسالت آن پیدا میکنند. به زبان دیگر مواجه صحیحی با این حقیقت خواهند داشت و این روند جلوی ایجاد توهم در ذهن آنها را میگیرد و مانع از ایجاد انواع آشوبها و تنشهای فکری و روحی در افراد میشود.
ثانیا افراد مفهوم استعداد، خلاقیت، نبوغ و از همه شگفت انگیزتر؛ الهامات الهی را دقیقتر درک میکنند. مهمترین رکن و در اصل فصل ممیز انسان (هوش طبیعی) با هوش مصنوعی در نوع حیات آنها است که در ادامه مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی به طور ضمنی به آن اشاره میکنیم و شما را با تاثیرات جدی آن در تولید محتوا و ارتباط آن با نوآوری آشنا میسازیم.
ثالثاً افراد دیگر تحت تاثیر ادعاها و فرضیههای که بیشتر با نام علم (علوم تجربی بدون آنکه آن مدعا اثبات شده باشد) به انسانها فروخته میشود قرار نمیگیرند. بنابراین؛ به تعبیر ظریفتر با نوع و قواعد بازی علمی بهتر آشنا میشوند. این فرآیند از یک سو مانع از هدر رفتن زمان، پول و انرژی شما میشود و از سوی دیگر به شما میآموزد تا قابلیت و استعدادهایتان را بهدرستی بشناسید.
در مسیر بارورکردن و پرورش آنها تا رسیدن به شکوفایی هرچه بیشتر حرکت کنید و در انتها طعم سعادت و زیست الهی را تجربه کنید. در مقاله مذکور شما ارزش محتواهای ذهنی را که خودتان نگارش میکنید را نسبت به هوش مصنوعی درک میکنید و دیگر مقام و اعتبار خودتان را با بکارگیری این ابزار محدود نمیسازید و میکوشید تا آن قوه پنهان و زنده درونتان را فعال و پویا سازید.
و در انتها انسانها در مقاله تولید متحوا با هوش مصنوعی علت آنکه چرا نباید از طریق هوش مصنوعی فرآیند محتواسازی را انجام دهند را درک میکنند و دلیل آنکه چرا محتواهایی که از جان انسان نشات میگیرد و ریشه در عمق تفکر و وجودش دارد و با حال و احوالات آن آمیخته است قابل قیاس با محتواهای مکانیکی و ماشینی تولید شده توسط هوش مصنوعی نیست و از ساحت روحی دیگری برخوردار است.
مخاطب مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی
محتوا این مقاله مختص همه افراد نیست و فقط برای آن گروه از انسانهایی تنظیم شده است که اولا از یک شخصیت منحصربه فرد برخوردار هستند و ثانیا علاقهمند هستند تا یک کار حرفهای و خاص از خودشان ارائه دهند تا برای همیشه آن محتوا با کیفیت و کارآمدی بالا از آنها به یادگار باقی بماند. لذا به همین علت ما تولید محتوا با هوش مصنوعی را امری ناموجه برای این گروه میدانیم.
بنابراین؛ این مقاله مناسب افرادی که بهدنبال راحتی، سادگی و آسودگی افراطی و کسب لذتهای کاذب هستند و هیچگونه اهلیتی با اقدام و عمل ندارند و جهان را به شکلی تصور میکنند که گویی باید به نحو مطلق باشد بر مدار فکر آنها در گردش باشد نمیباشد. اما آنهایی که به درستی محتوا را مطالعه میکنند و برای آینده، زمان، عمر و قابلیتهای ذاتیشان ارزش قائل هستند این مقاله بسیار راهگشا و ایدهزا برای آنها خواهد بود.
سازوکار هوش مصنوعی چگونه است
به طور خلاصه «هوش مصنوعی» به انگلیسی: Artificial intelligence به اختصار: (AI) در روزهای نخست خود توسط برخی از ریاضیدانان و فلاسفه از جمله «جرج بول» به انگلیسی: George Boole که یک ریاضیدان و فیلسوف انگلیسی قرن 18 میلادی بود ایده آن بیان شد تا جایی که با اختراع شدن رایانهها در سال 1943 میلادی این ایده دانشمندان آن عصر را به یک چالش جدی کشاند.
اهمیت این مسئله و دستآوردهای آن به قدری بود که در سال 1956یک مرکز پژوهشی در این حوزه در کالج دارتموت ماساچوست به انگلیسی: Dartmouth تشکیل شد. شرکت کنندگان در این کالج افراد برجستهای از جمله جان مککارتی، آرتور ساموئل، آلن نیول و هربرت الکساندر سایمون بودند که امروزه ما از آنها تحت عنوان بنیان گزاران هوش مصنوعی یاد میکنیم.
آرام آرام در سال 1965 نام هوش مصنوعی در قالب یک دانشی نو انتخاب شد که نخستین کار خود را در سال 1960 انجام داد. طبق بیان محقیق در این زمینه از آنجایی که هوش مصنوعی صرفا یک رونوشت و تقلید از هوش طبیعی است و از آنجایی که یک تعریف قطعی از هوش طبیعی انسان نمیتوان داد پس به تبع آن هوش مصنوعی را نیز نمیتوان تعریف کرد اما چندین تعریف برای آشنایی افراد از سوی برخی از محقیق انتخاب شده است.
برخیها هوش مصنوعی را نظامهایی میدانند که به شکل منطقی فکر میکنند، برخی دیگر از آنها به عنوان سیستمهایی یاد میکنند که به طور منطقی عمل میکنند و برخی دیگر آنها را دستگاهها یا سامانههایی میدانند که مانند انسان فکر و رفتار میکنند. البته تعاریف فراوانی نیز ارائه شده که ما در مقاله تولید محتوا با هوض مصنوعی بارزترین آنها را برگزیدیم.
با بنیانگذاران هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوید
اولین نفر Herbert A. Simon است. او یک سیاستمدار، روانشناس و اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه Carnegie Mellon University میباشد. تحقیقات او در زمینه فلسفه علوم و مدیریت بود. او برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1978 شد.
دومین نفر Arthur Samuel است. او دارای مدرک مهندسی برق از دانشگاه Massachusetts Institute of Technology است. او در جنگ جهانی دوم در زمینه بهبود رادارها بیشتر بر روی لامپ خلاء کار میکرد. او در سال 1987 موفق به دریافت جایزه Computer Pioneer Award شد.
سومین نفر Allen Newell است. او یک پژوهشکر اهل آمریکا است که در حوزه علم رایانه و روانشناسی شناخت فعالیت داشت. او موفق به طراحی «زبان پردازش دادهها» در موسسه دیل کارنگی با کمک Herbert شد.
چهارمین نفر John McCarthy است. او دارای مدرک دکتری ریاضیات عالی از دانشگاه Princeton University است. او بالغ بر صد مقاله در زمینههای هوش مصنوعی و کامپوتر منشر کرده و جوایز متنوعی را نیز از جمله «ACM» و «京都賞» که شبیه جایزه نوبل است و در زمینه هنر، فلسفه و علوم فناوری میباشد را اخذ کرده است.
در مقاله تولید محتوا با هوش مصنوعی، هدف ما آن است تا شما اطلاعات کافی و جامعی را در این حوزه بهدست آورید و دانش نسبتا کاملی از این فناوری داشته باشید. این اطلاعات به درک بهتر شما از هوش مصنوعی کمک خواهد کرد.
هوش مصنوعی برای تولید محتوا چگونه کار میکند
هوش مصنوعی یک برنامه یا نرم افزار است که توسط دانشمندان و مهندسان طراحی شده است. این دستگاه یا سیستم برای فعالیت خود مستلزم یک چهارچوب، قواعد، اصول و به طور کلی نظم و محدودهای است. این نرم افزار تنها ذیل قالب و چهارچوبی که برایش مقرر و تنظیم شده است فعالیت میکند و بیرون از این قواعد بازی که برای او تنظیم شده قدرت عمل ندارد زیرا قدرت فکر و اراده را برنامه نویس به او میدهد.
نرم افزار چت جی بی تی به انگلیسی: ChatGPT از جمله این برنامهها است که در قالب مکالمه توسط شرکت اپن آی به انگلیسی: Open AI در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ طراحی شده است. موسسان این سامانه رسالت اصلی این چت بات را تقلید از یک مکالمهگر انسانی میدانند و بر این محور میلیونها داده و اطلاعات را در درون آن قرار دادهاند که کاربر با طرح پرسش از آن، این هوش مصنوعی مفهوم مشابه و سازگاری که با آن پرسش تناسب دارد و از پیش در آن قرار داده شده است را به آن ارائه کند.
در شرایط فعلی که ما در سال 2024 هستیم بیشتر کاربران ایرانی برای تولید محتوا با هوش مصنوعی از این سامانه استفاده میکنند. صاحب کسبوکار فقط ایده مقاله یا موضوع محتوای مورد علاقه خود را در فیلد ChatGPT تایپ میکند و او نیز بلافاصله اطلاعات درخواستی آن را در قالب متن برای او یادداشت یا نگارش میکند.
آیا ChatGPT فکر میکند یا خلاقیت دارد
برخی بر این اعتقاد هستند که این نرم افزار برای ارائه پاسخ یا انتشار محتوای مورد علاقه کاربران میاندیشد و مفهوم میسازد و از یک نوآوری نیز برخوردار است چرا که پاسخها و اطلاعاتی که ارائه میکند تکراری نیست. در این بخش لازم است که این تلقی اشتباه از منظر فلسفه طی یک تحلیل ساده عقلی پاسخ داده شود و امتیاز هوش طبیعی (بشری) از مصنوعی مشهود و ملموس گردد.
اینکه چرا انسانهای سرآمد و منحصر به فرد نباید از طریق هوش مصنوعی تولید محتوا کنند دقیقا با پاسخ به پرسش بالا روشن میشود. هوش مصنوعی محصول اندیشه انسان است. انسان به واسطه آن اموری که در بیرون از خود تجربه میکند و متاثر از آن است که همان موجودات خارجی صورتهای ذهنی، مفهوم، فکر و اندیشه او را تشکیل میشود اقدام به ساخت یک ماشین به نام هوش مصنوعی میکند.
به زبان دیگر خلاقیت یعنی آنکه انسان به واسطه صورتهای ذهنی که آنها را از جهان خارج خود کسب کرده است یعنی در نوزادی فاقد آنها بوده زیرا برخلاف نظر افلاطون محال است که انسان علم ازلی داشته باشد، در ذهن خود به واسطه قوه خیال در آن صورتها تصرف کرده و تغییر و تحولی در آنها ایجاد نموده که آن تغییرات موجب پدید آمدن صورتهایی شده که در خارج مصداق عینی ندارد.
اگر به آثار ژول گابریل ورن به فرانسوی: Jules Gabriel Verne (متولد: ۸ فوریه ۱۸۲۸) شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس فرانسوی نگاهی بیندازیم که در ژانر علمی- تخیلی نگاشته است از زیردریایی، اتاقکهای ماه، ویدیو کنفرانس، شوکر الکتریکی و موضوعاتی از این دست سخن گفته که برای مردمان آن دروان احمقانه و برای مردمان این عصر امری معقول و مبتکرانه است.
هوش مصنوعی تنها طبق برنامه و کدهایی که با فرمت اندیشه به او داده شده عمل میکند و تنها اجراء کننده دستوراتی است که به او از پیش داده شده. یعنی هوش مصنوعی میداند که باید طبق دستور و کدام کد خاص میان دادهها چگونه ارتباط برقرار نماید که محتوای A بر خلاف محتوای B باشد. لذا انسانها در اثر تاثیرات قوه وهم است که واقعیت برایشان مشتبه میگردد؛ برخلاف فلاسفه که عقل و منطق را ملاک و میزان سنجش واقعیتها میدانند و نه مدعا و احساسات را.
هوش طبیعی تولیدگر محتوای پویا و زنده
حالا که با سازوکار و ماهیت هوش مصنوعی تا اندازهای آشنا شدید وقت آن رسیده تا بر روی خودتان سرمایهگذاری را آغاز کنید. تحت تاثیر انواع مدعاها، تبلیغات و اخبار رنگارنگ رسانهها قرار نگیرید، مطالعه را جایگزین مشهورات کنید و بکوشید تا نسبت به هر موضوعی تعقل و تامل کنید. برای نمونه یکی از اداعاهایی که توسط سایمون از پایهگذاران هوش مصنوعی بیان شده را در ادامه آوردهایم.
ماشینها ظرف بیست سال میتوانند هرکاری را انجام دهند که یک انسان میتواند آن را انجام دهد.
Herbert Alexander Simon – از پژوهشگران AI
همانطور که ملاحظه میکنید اگر بار دیگر محتوای مقاله «تولید محتوا با هوش مصنوعی» را از اول با دقت مطالعه کنید نادرستی فاحش این سخن سایمون را تصدیق خواهید کرد. این چگونه ماشینی است که برای آنکه کارهای انسان را انجام دهد مستلزم ارائه یک الگو و برنامه از جانب همین انسان است. آیا این ماشین بدون وجود کد خاص میتواند فعلی خاص را انجام دهد.
اگر چنین باشد، یعنی تصور کنیم که کد نویس، کد مخصوص آنکه 2 به علاوه 2 چهار میشود را به این نرم افزار نداده باشد آیا این نرم افزار قادر است که خود به تنهایی فارغ از کد به این نتیجه برسد؟ محال است مگر آنکه کد مشابه این چنینی در او وجود داشته باشد. هوش مصنوعی، ساخته دست انسان است و یک امر اعتباری است و اساسا از سنخ حیات و تولید مثل نیست.
مراد از محتوای زنده چیست
انسان موجودی شگفت انگیز است زیرا دارای حیات، تولید مثل، عقل و بیشمار قوای ادراکی متنوع مشابه عقل است برخلاف نرم افزار و سامانه که «ماشین» است و این دو، دو معقوله کاملاً مغایر و متباین به تمام ذات هستند. اجزاء تشکیل دهنده انسان حقیقی است و اجزاء شکل دهنده ماشین اعتباری و قراردادی.
بههمین علت انسان دارای دو بعد روح (نفس) و بدن (جسم و ماده) است. نفس مدبر و تدبیرگر بدن است و انواع حالات نفسانی مانند: اراده، اشتیاق، انگیزه، غم و شادی از آن سرچشمه میگیرد؛ یعنی عارض بر نفس شده و آنرا متاثر از خود میسازد.
بنابراین؛ ریشه همه خلاقیتها که هوش مصنوعی یک رونوشت از آن را توسط انسان در اختیار دارد، جایگاه مرکزیش در نفس انسان است. شما قادرید تا بکرترین مقالات را تولید کنید بهنحوی که هیچ کدنویسی در ذهنش خطور نکرده باشد.
انسان احوالات و الهامات متنوعی را تجربه میکند که برخی از آنها به دلیل فرا زمانی بودنش قابل بیان نیست؛ چون آن سخن بسیار جلوتر از فهم مردمان آن عصر است مانند عرفا و برخی دیگر حلال مشکلات و مسائل حال حاضر است. به تعبیر ابن عربی؛ پدر عرفان اسلامی، سواد و دانش حقیقی حال و احوالی است که انسان بهدست میآورد و تجربه میکند. آن حال تبدیل به کلمات، جملات و بند میگردد و در انتها یک معنا را منتقل میسازد.
چگونه محتوا کارآمد و گیرا تولید کنیم
از جمله راههایی که به شما در تولید محتوا جذاب، کاربردی و الهام بخش به نحوی که در کوتاهترین زمان ممکن شما را با سرعت بالا به اهدافتان برساند کمک شایان میکند آگاهی از قواعد و ساختار مغز است. شما باید از شیوه درست عملکرد سلولهای عصبی مغزتان و از همه مهمتر نحو تجذیه و تحلیل اطلاعات توسط حافظهتان آگاهی پیدا کنید.
به هر میزانی که خودتان را با آن ساختار سازگار کنید و بکوشید که طبق یک برنامه مشخص و هدفمند عمل کنید به همان میزان قادر خواهید بود تا یک محتوای موثر و بینظیر تولید نمایید. در دوره تندخوانی فرزانگان ما به طور مفصل در این زمینه آموزشهای لازم را ارائه کردهایم. دوره تندخوانی فرزانگان 31 مشکل و معظل اساسی شما را در زمینه مطالعه و یادگیری شناسایی کرده و با آموزش 24 راهکار موثر و نوین علمی قدم در راه رفع آنها نهاده است.
نتیجهگیری کلی
تولید محتوا با هوش مصنوعی منجر میشود تا شما دیگر از یک روحیه جستجوگر و از ذهنی پرسشگر، خلاق، کنجکاو و دارای استقلال فکری و تئوری برخوردار نباشید. هوش مصنوعی ذهن شما را برای تولید محتوا شرطیسازی میکند به نحوی که شما در کوتاهترین زمان ممکن به مطلب یا ایده مد نظرتان میرسید بدون آنکخ نسبت به درستی، صحت و حتی نظر و اعتقاد شخصی خودتان فکری کنید.
این سیستم در گام اول هنر درست اندیشیدن، تفکر انتقادی و تامل را از شما میگیرد و در گام دوم چندین شریان اصلی استعداد شما را مسدود میسازد که برای نمونه یکی از آنها مهارت نویسندگی و دیگری قوه خیال و تصویرگری است. اطلاعات و دادهها در کسری از زمان در اخیتار شما قرار میگیرد و شما کافی است که آنها را کپی و در نهایت پیست کنید.
هدف این مثاله بیان آن نیست که هوش مصنوعی یک پدیده مضر است و ما باید از آن خودداری کنیم. بلکه بالعکس ما به راحتی قادر هستیم تا در زمان کم و سرعت بالا به اهدافمان برسیم اما اینکه این امر منجر شود تا ما بار مسئولیت را از روی دوشمان خارج کنیم و عمر و قابلیتهایمان را هدر دهیم و کاملا منفعل و بدون تحرک ذهنی، فعلی و روحی باقی بمانیم امری خطرناک، نامطلوب و مضر است.
اگر شما تولید کننده محتوا یا سئوکار هستید بر شما لازم است که خودتان را مورد بازبینی قرار دهید، توانمندیهایتان را بشناسید و در مسیر رسالت و استعدادهایتان قرار گیرید. اگر به مطالعه، فراگیری و نوشتن علاقه دارید دوره تندخوانی فرزانگان هم در حوزه تحصیلات و هم در زمینه تولید محتوا میتواند برای شما فوق العاده کارآمد و پرسود باشد.
خلاقیت، نبوغ، تمرکز حواس، شیوههای نوین مطالعه و یادگیری ساده و روان مفاهیم پیچیده، درک مطلب عمیق، داشتن حافظههای قدرتمند و از همه کلیدیتر داشتن انگیزه و نشاط باطنی از جمله قابلیتهای پنهانی است که شما برای تولید محتوا جذاب و کاربردی که مسئلهساز باشد به آن نیاز جدی و مبرم دارید و تنها در دوره تندخوانی فرزانگان میتوانید آنها را به بهترین و جامعترین روش ممکن به دست آورید.