«تخفیف جادویی» تندخوانی فرزانگان فقط 50 نفر اول

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه
ثبت‌ نام | ورود
منوی دسته بندی

قانون قلاب برای تولید محتوا و جذب آسان مخاطب

قانون قلاب برای تولید محتوا

حتما شمایی هم که درحال مطالعه مقاله «قانون قلاب برای تولید محتوا» هستید دوست دارید تا تعداد مخاطبان وبگاه‌تان را مضاعف کنید تا به واسطه آن میزان فروش‌ محصولات‌تان هم افزایش پیدا کند. باید گفت که مقاله مذکور راه‌حل‌ها و پاسخ‌های راهگشا و موثری را در این جهت برای شما خواهد داشت تا علاوه بر ارتقا سطح کیفی محتواها، آورده و جذابیت آن نیز بیشتر شود.

به طور دقیق‌تر باید گفت محتوا این مقاله در گام اول برای تولید کنندگان محتوا و در گام‌ دوم مختص افرادی است که صاحب یک کسب‌وکار مجازی هستند و قصد توسعه وبگاهشان را جهت فروش محصول و خدمات دارند. بنابراین؛ جنبه‌های علمی و اجرایی آن برای تولیدکننده محتوا ملموس و کاربردپذیرتر خواهد بود.

قانون قلاب چیست

«قانون قلاب در تولید محتوا» به انگلیسی: «Hook Rule» به معنی استفاده از عناوین، عبارات یا مضامین جذاب، گیرا و جالب برای جلب توجه مخاطبان است. این قانون بر این اصل تأکید دارد که عنوان و ابتدای محتوا باید به نحوی باشد که مخاطب را به خواندن بیشتر متن ترغیب و وسوسه کند. اصولاً هدف استفاده از قانون قلاب این است که مخاطب را به محتوا جذب کرده و او را برای مدت طولانی‌تری به محتوا پیوسته نگه دارد.

قانون قلاب به شما آموزش می‌دهد که چگونه مخاطبان خود را شیفته محتواهایتان کنید، چگونه ذهنشان را مجذوب نوع مطالب‌تان کنید و کاری کنید تا آنها فقط خوراک ذهنی‌شان را در جهت رفع نیازهای اساسی خود در حوزه‌ خاصی که شما در آن مهارت و تخصص دارید برطرف کنند و نه هیچ فرد یا مرجع دیگری غیر از شما.

قانون قلاب این شرایط را برای مخاطبان ما ایجاد می‌کند تا آنها تنها برای رفع و حل مشکلاتشان به سراغ محتواهای ما بیایند. زیرا آنها این اصل را قبول کرده‌اند که هیچ کجا غیر از این مکان (یعنی وبگاه شما که در آن اقدام به تولید محتوا در زمینه‌های مختلف می‌کنید)، قدرت و شایستگی پاسخگویی و استعداد حل نیازهایشان را ندارد.

در ادامه قانون قلاب برای تولید محتوا؛ با روش‌های نگارش عناوین جلب توجه کننده و شیوه نگارش یک عنوان مفهومی در عین حال سادهِ فهم، بیشتر توضیح خواهیم داد. باید گفت که چندین راهبرد برای اعمال قانون قلاب وجود دارد که برای نمونه اشاره می‌شود به:

نگارش عناوین مفهومی، ساده و جذاب

عناوین جذاب و پرکشش برای مطالب مختلف می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند و او را به خواندن مطلب واکنش نشان دهند. تا جایی که امکان دارد از نگارش مطالب و جملاتی که بار معنایی وزین و سقیلی دارند پرهیز کنید و بکوشید تا مهارت ساده‌نویسی توام با ثابت نگه داشتن معنا را بیاموزید.

به‌نحوی یادداشت کنید که مخاطب به سادگی با مطالعه متن شما به عمق معنا برای نخستین بار پی‌ببرد. منظور از عمق معنا درک صددرصدی نیست بلکه فهم کامل و راحت است. لذا بکارگیری واژگان فارسی، نگارش معادل‌های فارسی برخی از واژگان به جهت تقویت، پاسداشت و زنده نگه داشتن زبان فارسی و از همه مهم‌تر شناخت نیاز مخاطب و ارائه بروزترین راهکارها به جهت رفع سریع نیازهای او از اساسی‌ترین شیوه‌های نگارش عنوان ساده و جذاب است.

با رعایت کلیه نکات و روش‌های ذکر شده حالا باید بکوشید تا روح کارآمدی و کارکرد محتواهای خود را در عنوان متجلی سازید. کاربر باید با مطالعه عنوان شما از طریق «احساس» خود با «حالِ محتوا شما» ارتباط و پیوند برقرار نماید. باید محتوای شما روی مخاطب تاثیر روحی بگذارد. به همین علت نگارش چنین عناوینی مستلزم تجربه، تمرین، حل مسئله و تَکرار مداوم است.

شما باید قادر باشید تا در نهایت 6 الی 7 کلمه دنیایی از معانی و احساس را به مخاطبان خود منتقل کنید، پس بدیهی است که واژه‌ها و الفاظ که هریک حامل یکسری معانی هستند باید با یک نظم، قواعد، ترتیب و برنامه‌ای کناریکدیگر قرار بگیرند که تحقق این امر مستلزم پرورش و تربیت یک ذهن و عقل در سطوح عالی است.

ساخت تصاویر پویا و ویدئوهای کاربردی

تصاویر و ویدئوهای جالب و خلاقانه نیز می‌توانند به عنوان یک قلاب برای مخاطبان عمل کنند و آن‌ها را به مطالعه یا مشاهده محتوا وادار کنند. یک ارتباط مستقیمی باید میان موضوع مقاله ما با نیازهای مخاطب و همه آنها با نوع تصاویر و ویدیوهای ما داشته باشد. هرچه این ارتباط نزدیک‌تر باشد میزان اعتبار، کاربرد و تاثیرپذیری محتواهای ما نیز مضاعف خواهد شد.

چگونه از قانون قلاب برای تولید محتوا ویدئویی استفاده کنیم

کاربرد «قانون قلاب برای تولید محتوا» در زمینه ویدئو و تصویر بیشتر معطوف به افزایش علاقه کاربر به ایده شما است. ویدئو شما باید از این قابلیت برخوردار باشد که ظرف مدت یک دقیقه کلیات و نکات مثبت کار شما را با بالاترین کیفیت ممکن به مخاطب نشان دهد. مخاطب شما باید به سرعت اصل مطلب سخن شما را درک کند و به ماهیت و کیفیت کار شما به درستی پی‌ببرد.

تصاویر شما هم باید از این الگو برخوردار باشد که اولاً با موضوع شما متناسب باشد، دوماً حامل یک پیام و معنا باشد و سوماً احساس و منطق مخاطب شما را درگیر کند و آنرا به چالش بکشد. برای او سوال ایجاد کند و ذهن او را متمرکز به ایده یا تبلیغ شما کند. استفاده از رنگ‌ها و اشکال جذاب و هیجان انگیز که برآمده از یک قوه تخیل قدرتمند است می‌تواند بسیار الهام بخش و سودمند واقع شود.

تصاویر و ویدیوهای شما اولا باید از کیفیت سمعی و بصری بالایی برخوردار باشند و ثانیا مفهومی باشند و از رنگ‌های شاد، تناسب، توازن و اسلوب منحصربه‌فردی برخوردار باشند تا کاربر احساس نو و تازه بودن را تجربه کند. چنین نباشد که به دلیل بی‌معنا بودن یا عدم وجود پیام مناسب در محتوای شما برای همیشه آن را ترک کند.

اجرای قانون قلاب مستلزم کار فکری و آزمون و خطا

بی‌تردید اگر به دنبال یک کار فاخز، ارزشمند، منحصربه‌فرد و خلاقانه هستید باید با تمام وجودتان کار کنید و متعهد باشید. کار فکری برای تحقق قانون قلاب برای تولید محتوا نیاز است. یک کار فکری جدی به خودی خود مستلزم یک برنامه‌ریزی جامع و هدفمند و از همه مهم‌تر شناسایی نیازهای مخاطبان و آماده‌سازی راه‌حل‌های نو، کاربردی و ساده است.

راه‌حل‌هایی که کاربر احساس کند برای او طراحی شده است که او را مشتاق به انجام آن کند، به همین علت شناسایی روحیه، نگرش، بینش، خلقیات و جنس مخاطلب نیز در طراحی یک محتوا تاثیرگذار و نتیجه‌بخش مهم است.

نرم افزارهای حرفه‌ای طراحی و گرافیک

برای ساخت تصاویر مفهومی و جذاب می‌توانید از نرم افزارهای معروف در این زمینه مانند: Adobe Illustrator و Adobe Photoshop استفاده کنید. همچنین وبگاه‌هایی مانند: «Dribbble.com» موجود است که شما را برای یافتن تصاویر مورد علاقه‌تان که سازگار با موضوع‌تان باشد کمک می‌کند.

وضع ایده‌های نو با قانون قلاب برای تولید محتوا کارآمد

ارائه ایده‌هایی که متفاوت و نوآورانه هستند می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند و او را به مطالعه محتوا متصل کند. اما حتما می‌پرسید که برای یافتن ایده‌های نو و جدید جهت اجراء قانون قلاب برای تولید محتوا چه کارهایی باید انجام دهم؟
برای پیدا کردن ایده‌های نو جهت تولید محتوا، شما می‌توانید به روش‌های مختلفی که در ادامه بیان شده استفاده کنید.

مطالعه مجلات، وبلاگ‌ها و وبگاه‌های معتبر می‌تواند به شما در درک مسائل روز و جدید کمک کند. همچنین، مطالعه کتب، گزارش‌های تحقیقاتی و مقالات علمی نیز می‌تواند ایده‌های جدیدی ارائه دهد. تجربیات و داستان‌های شخصی شما می‌تواند منبعی ارزشمند برای تولید محتوا باشد. افراد علاقمند هستند تا تجربیات دیگران را بشنوند و از آنها استفاده کنند.

پیشنهادات مخاطبان‌تان را جدی بگیرید

گاهی اوقات ایده‌های خوبی از بازخوردها و پیشنهادهای خوانندگان و مخاطبان شما بدست می‌آید. بنابراین، به دیدگاه و بازخوردهایشان توجه کنید و ایده‌های محتوای جدید را از آنها بخواهید.

قانون قلاب پرورش دهنده اندیشه خلاق برای تولید محتوا

برای پیدا کردن ایده‌های نو، از تفکر خلاقانه استفاده کنید. به موضوعات از زوایای جدید نگاه کنید و تلاش کنید تا ارتباطات جدیدی بین مسائل برقرار کنید. مطالعه کتاب‌های متنوع در یک زمینه، مقایسه نظرات باهم و ارائه دیدگاه نو در حل یک مسئله می‌تواند اندیشه نوآورانه را در شما تقویت کند.

هر چه بیشتر تمرین کنید و تجربه‌ی بیشتری در تولید محتوا کسب کنید، ایده‌های نوئی برای شما رخ خواهد داد. به طور کلی، هر چه بازتر و خلاقانه‌تر به دنبال ایده‌های محتوا بگردید، احتمال اینکه ایده‌های جالب و نو پیدا کنید بیشتر خواهد شد.

مهارت نگارش مطالب حساسیت‌زا

استفاده از مطالبی که به شدت شوکه‌کننده یا حساسیت‌آور هستند (البته در جهت مثبت و نه اقدامات هنجارشکنانه که منتهی به دورغ و شایعه شود) می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند، اما باید با دقت به استفاده از این روش پرداخته شود تا احساسات مخاطبان را به نحو مناسب تحت‌تأثیر قرار دهد.

قانون قلاب برای تولید محتوا با آمار و ارقام

ارائه داده‌های معتبر و آمارهای صحیح، دقیق، بروز، سلامت و همراه با یک گرافیک هوشمندانه و زیبا قادر است تا مخاطبان را به خواندن مطالب شما ترغیب و تشویق کند و اطمینان دهد که محتوای شما قابل اعتماد است. به یاد داشته باشید که ذکر منابع مختلف در یک موضوع در ارتقا سطح اطمینان مخاطبان امری بسیار حیاتی است. برای قوام قلاب‌ها بکوشید تا صادق باشید و حقیقت را آنگونه که هست برای مخاطبانتان بیان کنید.

هر یک از این راهبردها می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر برای ایجاد قلاب‌های موثر در محتوا استفاده شود. اما توجه به این نکته ضروری است که قلاب‌ها تنها باید برای جلب توجه استفاده شوند و محتوای مفید و ارزشمند پشت آن‌ها قرار گیرد تا مخاطبان را برای مدت طولانی‌تری به محتوا متصل نگه دارند.

در خصوص آنکه چگونه و چطور می‌توانیم یک محتوای کاربردی و باکیفیت ایجاد کنیم مقالات فراوانی در وبگاه موجود است که به شما عزیزان توصیه می‌کنیم جهت فراگیری آموزش‌های بیشتر حتما از آنها استفاده کنید زیرا با یک جستجو ساده در وبگاه با موضوعات گوناگون قابل دسترسی هستند.

نتیجه‌گیری کلی

در مقاله ارزنده «قانون قلاب برای تولید محتوا» شما ابتدا با ماهیت این قاعده و سپس ویژگی‌ها و روش‌های عملی اجراء آن برای آنکه مخاطبان شما وابسته به مقالات‌تان شود به خوبی آشنا شدید. حال وقت آن است تا شما نیز از آن قانون استفاده کنید تا شاهده نتایج بی‌نظیرش باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

«تخفیف جادویی» تندخوانی فرزانگان فقط 50 نفر اول

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه