روانشناسی تولید محتوا | محتوا سالم، استاندارد و جذاب بسازید
مقاله روانشناسی تولید محتوا مناسب آن دسته از افرادی است که قصد دارند در حوزههای مختلف و متوع کسبوکار خود یک محتوا سلامت، پرکاربرد، کارآمد، مسئله حل کن و از همه تاثیرگذارتر و مهمتر پایدار و سازمانمند تولید کنند که بیتردید تولید چنین محتوایی بسیار با ارزش و گرانبها خواهد بود چرا که هر انسان مشتاق به یادگیری و یا علاقهمند به کسبوکار شما را نهتنها مشتری بلکه پیگیر نوع محتوا شما در دراز مدت مینماید.
به همین دلیل در مقاله روانشناسی تولید محتوا بنا بر آن است تا در خصوص آنکه یک محتوا با کیفیت و کاربردپذیر باید از چه استانداردها، خصوصیات، شاخصهها و ویژگیهایی برخوردار باشد؛ آگاهیها و راهکارهای کلیدی و به راستی نتیجه بخش و سودآوری ارائه گردد. فراگیری مطالب و مبانی ارائه شده تحت عنوان روانشناسی تولید محتوا، ذهنیت شما را نسبت به محتوا و کارکردهای بینظیر آن تغییر و از پایهریزی مینماید.
به هر مقداری که جنس اندیشه، نوع بینش و زاویه نگاه شما نسبت به مقوله تولید محتوا، راههای سالم و مقعول آن و همچنین چرایی آن در روزگار امروز تغییر کند و از نو به صورت قاعدهمند و ساختار یافته برنامه ریزی و تنظیم گردد به همان میزان؛ علاقه، انگیزه و امید شما برای دست به کار شدن و پدید آوردن دست آوردهای جریانساز و تحول آفرین به مراتب مضاعف میگردد که ثمره آن رشد و بهبود وضعیت مالی، تقویت و تجربه مجموعه احساسات خوب و در نهایت خودشکوفایی و رسیدن به مراحل و مدارج عالی معرفتی است.
از وجهی دیگر آشنایی شما با مفاهیم روانشناسی تولید محتوا، ارتباط شما را با خود و خودتان را با کار تولید محتوا مشخص میکند. اینکه آیا این حرفه و مهارت متناسب شما است و با روحیه شما تناسب دارد و میتواند برای شما موثر و مثمرثمر واقع گردد یا خیر. زیرا برخی از افراد به دلیل آنکه از این رویه به خوبی اطلاع ندارند به صورت خام اندیشانه و صرفا با یک نگاه تک بعدی ابزارگرایانه وارد این زمینه شده و پس آنکه به مطلوب خود دست پیدا نکردند به دلیل آنکه این مسیر متناسب با علایق آنها نیست به شکل اشتباه چنین تصور کردهاند که پس اساسا تولید محتوا کاری بیهوده است و پولی در آن وجود ندارد.
در صورتی که چنین نیست و البته این سنخ از اشتباهات و خطا در فکر را بیشتر مردم عامه مرتکب میشوند و آن را در اجتماع سرایت میدهند و مقدمات سرگردانی افراد دیگری را که شاید مسیر اصلی زندگیشان مهارت تولید محتوا باشد فراهم میکنند. این در حالی است که روانشناسی تولید محتوا به شکل کاملا تک به تک این موانع را به صورت مشروح توضیح خواهد داد تا افراد با بالاترین بازدهی، منفعت به مراتب قابل توجهی را از این مسیر بسیار روشن به یاری خداوند کسب کنند.
فلسفه تولید محتوا چیست
برای رسیدن به موضوع اصلیمان که همان روانشناسی تولید محتوا است ابتدا میبایست با فلسفه تولید محتوا؛ اینکه این مهارت مشخصا چیست، چه قابلیت و ظرفیتهایی دارد، چرا برای آن دسته از افرادی که برای این راه آمادگی دارند فراگیری و استفاده از آن الزامی و حیاتی است و اینکه مزیتهای سودآور آن است چیست به خوبی آشنا شوید تا سپس وارد ظرایف آن به صورت تخصصی شویم.
تولید محتوا در حقیقت یک جزء محوری و اصلی دارد و آن هم محتوا است گر چه ترکیبی از دو بخش است. محتوا به معنی انتقال داده و اطلاعات متنوع به مخاطب در بسترهای مختلف است. این اطلاعات با توجه به علایق، تخصص و مهارت فرد منتقل کننده این دادهها میتواند متغیر و در زمینههای مختلف باشد در قالبهای به خصوصی از جمله متن، تصویر، فیلم، صوت و مواردی از این دست باشد.
هنگامی که محتوا به خوبی تنظیم شد حال آماده اطلاع رسانی است تا کاربران از آن استفاده کنند و متناسب به آنها نیازهای خود را شناسایی و رفع کنند. بسترهای اطلاع رسانی این دادهها نیز با توجه به کارکرد محتوا و جنس مخاطبان میتواند با هم متفاوت باشد. برای مثال: برخی از اطلاعات از طریق بستر شبکههای اجتماعی اطلاع رسانی میشود و برخی دیگر از طریق وبسایت، رسانهها، رادیو و … .
چرا یادگیری محتواسازی واجب است
حالا که با کلیات و فلسفه تولید محتوا تا به اینجا مقاله روانشناسی تولید محتوا به خوبی آشنا شدید، نوبت چرایی تولید محتوا و ضرورت فراگیری و آشنایی با آن مهارت میرسد که در دنیای امروز جزو بنیادینترین اقداماتی است که از تاثیرگذاری فوق العاده بیشماری برخوردار است. پاسخ به این پرسش که چرا باید تولید محتوا کنیم بسیار ساده و یک کلمه است؛ حل مسئله.
عموما مطالب و مفاهیمی که در این مسیر به شکل اختصاصی همراه با رعایت استانداردها و قوانین حرفهای تولید محتوا طراحی و تولید میگردد بسیار بسیار کارآمد، با کیفیت، اثربخش، جذاب و مورد پسندتر از سایر محتواهایی است که در این راستا تنظیم نمیشوند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند و ذهنیت مخاطب را به سمت و سویی مثبت و رو به جلو که منجر به تغییر و تحول زندگی آن در حوزههای مختلف شود هدایت نمیکند.
آشنایی با مبانی روانشناسی تولید محتوا
روانشناسی تولید محتوا بر محور چندین مبنا استوار است که آگاهی و رعایت آنها در عمل ثمرات درخشان و بینظیری را در زمینههای مختلف به همراه خواهد داشت.
محور اول روانشناسی تولید محتوا، علاقه و استعداد حقیقی
که برای مثال نخستن محور آن علاقهمندی افراد برای ورود به این حوزه است. بسیاری از افراد در حال حاضر در حال کسب در آمد از این حرفه هستند اما به جای آنکه نفس خود کار برایشان ارزشمند باشد، نتیجه آن کار برایشان که کسب درآمد است اولویت نخست را دارد.
متاسفانه از جمله خطاهایی که امروزِ و البته در گذشته نیز بشریت با آن مانوس بوده «نگاه ابزاری» نسبت به یک مهارت یا شغل است. این باور به اندازهای غیر موجه و نا مطلوب است که افراد برای انتخاب رشته تحصیلی خود نیز دچار آن میشوند و در آینده هم بیشتر ضربه را از آن میخورند و با انواع پشیمانیها، سرخوردگیها، نا امیدی، عدم اغناپذیری روحی، افسردگی و مواردی از این قبیل میشوند به دلیل آنکه به جای خودشناسی و قدم در راهی که به آن علاقه دارند، وجدانشان را کنار گذاشته و فقط و فقط آن پول مشخص را ملاک و محور تمام وجودشان قرار دادهاند.
در حوزه تولید محتوا نیز قضیه به همین منوار است. افرادی که علاقه، گرایش، مهارت و استعدادی در این فن ندارند وارد این کار شده و با معیار و میزان قرار دادن پول با هر زحمتی هم که شده میکوشند تا در هر شرایطی آن میزان مشخص پول را به دست آورند و حال آنکه خروجی و محصول این نحوه تفکر در عمل، آمادهسازی محتوایی بیارزش، سست، فاقد محتوای جدی و راهگشا است؛ به نحوی که قابلیت این را داشته باشد تا ذهنیت افراد را یا یک تغییر مواجه کند و به نیازها و رفع مسائل آنها پاسخهای خلاقانه و سودمند دهد.
لذا اولین معیاری که به واسطه آن یک محتوا از صلابت، قدرت و پایداری در معنا در روانشناسی تولید محتوا برخوردار خواهد بود داشتن ذوق، اشتیاق و عشق درونی به کار تولید محتوا است به نحوی که خواب و خوراک را از شخص دور کند و تمام وجود آن را به سمت این کار روانه سازد نه اینکه با ترازو پول بخواهد ایمان و انگیزه آن ارتقا یا افت پیدا کند. لذا اگر مدیر بخش محتواسازی هستید از این اصول روانشناسی تولید محتوا استفاده کنید تا همواره یک اثر پویا و فعال که قدرت پاسخگویی داشته باشد داشته باشید.
محور دوم روانشناسی تولید محتوا، تربیت افراد با ذهنیت جامع
دومین معیار در روانشناسی تولید محتوا، تربیت افرادی است به عنوان نویسنده که ذهنی جامع داشته باشند و در تمامی حوزهها فعال و حاضر باشد. برای مثال اگر بنا است تا یک متن را نگارش کند این آگاهی را از درون داشته باشد که به نحوی کلمات را در کنار هم قرار دهد و به صورتی این جملات را صورت بندی نماید تا در عین سادگی و خوانایی عبارات که همراه با وضع و موزونی خاص در کنار هم ردیف شده، معنا نیز به روشنی و جامعیت هر چه بیشتر در عالیترین سطح ممکن در ذهن و قلب مخاطب نفوذ کند.
اگر چنین نباشد طبیعی است که شخص خواننده نمیتواند با محتوا شما آن ارتباط لازم و کافی را برقرار کند، قادر نیست پاسخ نیاز روز خود را از مقاله شما دریافت کند و حال آنکه آن مقاله باید هم در گذر زمان دیگر مشتری نداشته باشد زیرا از این کیفیت و توانمندی برخودار نبود تا ذهن کاربر را به دست خود بگیرد.
به همین دلیل دومین مبنایی که در روانشناسی تولید محتوا؛ فراگیری، رعایت و بکارگیری آن بسیار مهم و نتیجه بخش است جامعیت شخص تولیدکننده متحوا است. به همین علت در معیار نخستی که ذکر شد، سنجش علاقه حقیقی فرد برای دستیابی به این کارایی بسیار ضروری است تا محتواها را به این مرتبه از کاربرد و کارآمدی ملموس نزدیک نماید.
طبیعی است برای فردی که از این امتیازات برخوردار باشد و حقیقتا شخص توانمند و مبدعی در این حوزه باشد پرداخت بها بالا به آن امری لازم و منطقی است تا فردی که هیچکدام از این شاخصهها را ندارد و فقط به فکر حساب بانکی خود است.
ابزارهای لازم و موثر در تربیت افراد جامع
از جمله راههایی که به افراد کمک میکند تا به این جامعیت در اندیشه و عمل دست پیدا کنند مطالعه کتابهای خوب و مفید است. کتابهایی که در راستای علاقه و دغدغههای فکری او باشد و همراه بکوشد تا مسئلهای را از جهان شناسایی و آن را حل نماید.
آشنایی با موضوعات عقلی مانند: موضوعات فلسفی و همچنین مطالعه ادبیات و انس با مفاهیم ادبی به خصوص اشعار بزرگان حکمت و ادب فارسی و در مراحل عالیتر درک منطق و حکمتهای کتب مقدس از جمله قرآن مجید در بلوغ فکری و ایمان در عمل تاثیرات خارق العاده و حیرت آوری را به همراه خواهد داشت.
برا مثال آشنایی با مهارت تندخوانی و از استفاده از تندخوانی برای آنکه ذهنتان قادر باشد تا در سرعتهای بالا کتابها را مطالعه کند، ضروریترین نکات آن را درک و به خاطربسپارد و در مواقع لزوم از آن استفاده نماید میتواند در ساخت یک محتوا ناب و پویا تاثیرگذار و الهام آفرین باشد. البته مهارت شیرین و دلچسب تندخوانی فواید و کاربردهای فراوانی دارد که ما در صفحه محصول دور تندخوانی فرزانگان به صورت مبسوط آنها را ذکر کردهایم.
جمع بندی
در بخش اول از مقاله روانشناسی تولید محتوا شما با چندین مبانی از مبناهای روانشناسی تولید محتوا آشنا شدید که آگاهی داشتن از آنها و بکارگیری عملی آنها تا حد زیادی کیفیت و کارکرد محتواهای شما را بهبود و ارتقا میبخشد. در بخش دوم از مقاله بنا بر آن است تا شما با کارکردهای عملی آن نیز آشنا شوید تا بتوانید از به صورت ملموس محتوایی پرکاربرد تولید نمایید.