تخفیف دوره تندخوانی فرزانگان تا 1 خرداد - «کتاب بخوانیم»

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه
ثبت‌ نام | ورود
منوی دسته بندی

قوانین تولید محتوا چیست؟ با اسلوب یک محتوا حرفه‌ای آشنا شوید

قوانین تولید محتوا

بدون تردید آگاهی از قوانین تولید محتوا شما را در طراحی و تدوین یک محتوا حرفه‌ای و کارآمد در سطوح عالی یاری خواهد نمود. شرایط و اسلوبی که کیفیت و میزان اثربخشی و قدرت نفوذپذیری آنها را در ذهن‌ها دو چندان می‌کند و علاقه و انگیزه افراد را به محتوای شما بیشتر از گذشته می‌کند.

در مقاله‌ای که با عنوان «قوانین تولید محتوا چیست؟» آماده شده است شما با گروهی از نکات و راه و روش‌هایی آشنا می‌شوید که فقط با یک تغییر رویکرد، سازمان عملکرد و توانمندی‌های شما را در این مسیر که تولید محتوا در سطوح حرفه‌ای است با یک تحول بنیادین روبه رو می‌سازد که ثمره آن در انتها آماده‌سازی محتواهای کاربردپذیر منطبق با نیاز روز و جدی مخاطب است.

آگاهی یافتن از مطالب و مفاهیم ارائه شده در این مقاله آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر سایر افراد از آن اطلاع کامل و جامعی را نداشته باشند نمی‌توانند در حوزه محتواسازی نقش کلیدی و اثرگذاری را از خود ایفا کنند چرا که عدم انطباق محتوا با تحولات روز و شرایط جدید، یکی از ضروری‌ترین آگاهی‌هایی است که بی‌خبری از آن منجر به افت جذابیت محتوا و کاهش ارزش علمی آن می‌گردد.

قوانین تولید محتوا چیست

قوانین تولید محتوا مجموعه‌ای از نکات، روش‌ها، تمرینات و آگاهی‌هایی است که در صورت پذیرش از جانب شما و رعایت مداوم آنها و پیگیری در صورت نیاز، میزان بازدهی و راندمان ذهن شما را برای تنظیم و تالیف محتواهای نوآورانه و هدفمند‌تر مضاعف می‌سازد زیرا هماهنگی سازوکار فکر و رفتار شما با این ضوابط کلید اساسی رشد و ترقی شما در این زمینه است.

اما قبل از ورود تخصصی به بحث لازم است تا در مورد پرسش‌های زیر کمی تامل کنید:

  • یک محتوای ارزشمند دارای چه ویژگی‌هایی است؟
  • راه و روش‌هایی که کیفیت و جذابیت محتواهای ما را ارتقا می‌بخشد مشخصا چیست؟
  • آیا انتخاب نوع محتوا تولیدی با ویژگی‌های شخصیتی ما ارتباط مستقیم دارد؟
  • استعداد در تنظیم محتوا دخیل است یا طبق قوانین تولید محتوا این کار یک مهارت است؟
  • برای آماده‌سازی یک محتوای کارآمد و کاربردی چه شاخصه‌هایی را باید در اولویت قرار داد؟
  • چه اقداماتی برای آنکه مخاطبان با محتواهای ما تعامل پایدار و سازنده داشته باشند لازم است؟
  • این اقدامات چطور و چگونه باید از سوی ما انجام شود و شرط اجرای درست و اصولی هر یک از آنها چیست؟

مقاله قوانین تولید محتوا چیست؟ بر محوریت مبانی مذکور نکات، راهکارها و تمرینات فوق العاده ارزنده و بی‌نظیری را در خدمت شما مشتاقان و علاقه‌مندان مستعد قرار خواهد داد تا میزان امکانات، قابلیت‌ها و توانمندی‌هایتان را در این زمینه ویژه به صورت قابل توجهی پرورش و بهبود بخشید تا در زمان کم به دست آوردهای مورد انتظار دست پیدا کنید.

ویژگی‌های یک محتوا ارزشمند و پویا

10 شاخصه کلیدی در ممتازسازی محتوا

یک محتوا حال در قالب‌های گوناگون که می‌تواند مقاله، پست شبکه‌های اجتماعی، ویدیو، پادکست، داده‌نما و … باشد زمانی ارزشمند، قابل مطالعه یا مشاهده و تامل نمودن است که دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله:

1) نیازها و مسائل روز و جدید مخاطبان را در حوزه‌های گوناگون و متنوع شناسایی کند

2) حاصل آورده علمی و تجربی معتبر و قابل اجراء به شکل عملی باشد

3) هماهنگ با محتواهای پیشین باشد به نحوی که با یک جهش خلاقانه از تکرار مکررات فاصله گیرد

4) محتوای تولیدی برآمده از ادراکات و تحیلات صرف ذهنی نباشد و همراه ترکیبی از واقعیت و ارائه ایده‌های مبتکرانه برای برون رفت از مشکلات باشد

5) محتوا در چندین بعد مشکلات کاربران خود را شناسایی کند و پاسخ‌های چند وجهی که منطبق با سنجش دقیق آن مشکلات است به آنان ارائه نماید

6) محتوا باید خلاقانه باشد به شکلی که مخاطب هنگام مواجه و مطالعه آن حتی احساس نکند که موضوع تکراری است بلکه محتوا باید به نحوی تنظیم شود که ذهنیت سلامت و انگیزه فکر و حرکت نمودن را در اندیشه و بینش کاربر زنده سازد

7) زبان محتوا باید «میانه» و «معتدل» باشد، به نحوی که بسیار سنگین، فنی و سنگین نباشد و از آن سو عوامانه و متعارف نیز نباشد. تولید کننده محتوا باید هنر و استعداد بازخوانی و تبدیل مفاهیم فنی را در قالب الفاظ و عبارات ساده و آسان را داشته باشد. رعایت این قانون تاثیر عمیقی را در درک مطلب مخاطب خواهد داشت چرا که اعتبار علمی محتوا محفوظ می‌ماند

8) مدیر سایت، مدیر تولید محتوا یا هر فرد دیگری که مسئول بستری که قرار است در آن محتواها منتشر شود، باید خود نظارت مستقیم و حداقلی را بر کیفیت و ارزش کاری که می‌خواهد منتشر شود را داشته باشد زیرا «کنترل کیفیت محتوا» اثر فوق العاده جدی و حیاتی را چه برای مخاطب و چه برای گوگل به جهت امتیاز به پست و یا افزایش مخاطب برای بازدید بیشتر خواهد داشت.

9) طبق اصول جهان هستی همیشه محتوا بر فرم مقدم است، لذا همیشه به فکر تقویت کیفیت و پراهمیت‌سازی اعتبار علمی محتواهایتان باشد تا آنکه به جای باطن، ظاهر را بهبود بخشید. شما می‌توانید پادکست خود را با یک میکروفن ارزان و یا گران قیمیت آماده کنید اما اینکه چه سخن و یا مطلبی قرار است گفته شود و آن دارای چه ویژگی‌هایی است ضرورت دارد لذا همیشه محتوا مقدم و افضل‌تر از فرم است.

10) رعایت قانون تکامل از جمله موضوعات محوری و بسیار شگفت انگیزی است که رعایت منظم آن قدرت و نفوذپذیری محتواهای شما را (چه فرم و چه محتوا) به صورت اعجاز آفرینی افزایش می‌دهد. علت اهمیت و نتایج خارق العاده آن را از قرآن جویا شوید.

ده ویژگی بیان شده قسمت کوچکی از استانداردهایی است که در صورت پذیرش از جانب شما و رعایت پیوسته و همیشگی آن می‌تواند میزان کاربردپذیری و تحول آفرینی را در ذهن و اندیشه انسانها به نحوه مطلوبی ارتقا دهد. مخاطبان شما را به محواهایتان علاقه‌مند کند تا جایی که حاضر شوند برای استفاده از خدمات یا محصولات شما بها پرداخت کنند.

روش‌های سازگار با قوانین تولید محتوا چیست

حالا که با ویژگی‌ها و شاخصه‌های یک محتوا نیرومند و سد شکن به خوبی آشنا شدید وقت آن است که با روش‌هایی که شما را به این کیفیت نزدیک می‌سازد نیز آشنا کنیم. لازم به ذکر است که این نکته حیاتی بار دیگر خاطر نشان شود که تمرین «ساده‌سازی» و «ادبی نویسی» از جمله آن اقداماتی است که هر تولید کننده حرفه‌ای محتوا باید از آن آگاهی داشته باشد.

اما چگونه؟ به دلیل اهمیت بالای بحث از همین دو عامل شروع می‌کنیم.

چگونه ادبی نگارش کنیم

خیلی از اوقات زمانی که این واژه به گوش افراد می‌رسد گمان می‌کنند که باید برای شروع سراغ کتابهای ادبی مرجع در این زمینه مانند: گلستان، مثنوی معنوی یا شاهنامه بروند در صورتی که چنین نیست.

البته باید این نکته مهم یادآوری شود که فردی که توان فهم این متون کلاسیک ادبی را به خوبی داشته باشد با ظرافت، شیوایی و قدرت نگاش بیشتر و بهتری می‌تواند منظور و مقصود خود را در قالب الفاظ آنگونه که است منتقل کند در این تردیدی نیست اما برای شروع نیازی به انجام این کار نیست زیرا این مرحله از رجوع در سطوح عالی‌تر توصیه می‌شود.

از کتاب‌های رمان آغاز کنید تا ذهن‌تان قوه تخیلش به مرور زمان و مطالعه مستمر بهبود پیدا کند و طبق یک ساختار منظمی تصویرسازی مفاهیم را انجام دهد، پس از آن مطالعه کتاب‌هایی که ترجمه اشعار یا حکایات را در قالب نصر با زبان امروز بیان کرده‌اند را مطالعه کنید و در انتها طبق یک برنامه روزانه شروع به مطالعه کتاب‌های عمومی در موضوعات گوناگون نمایید.

اما چرا باید برای تقویت قدرت و هنر تالیفات ادبی از این روش‌ها استفاده کنیم؟ علت این کار سیستماتیک کردن ذهن و منظم‌سازی آن است، ذهن باید طبق یک چهارچوب، سازمان اندیشه‌ای و قالب معینی فرآیند بازیابی، تحلیل و درک معانی را انجام دهد. پایه ابتدایی و اساس کار تدوین و طراحی یک اثر مطالعه، یادگیری، فهم درست و تقریر مفاهیم گوناگون با کیفیت‌های مختلف است.

چطور مفاهیم را ساده‌سازی کنیم

ساده نویسی ادراکات فهم شده در قدم دوم است زیرا در این بخش شما باید آنچه را که با مطالعه و روش‌های مختلف جذب و یادگیری ادراک نموده‌اید را این‌بار «ارائه» یا «بیان» کنید. بیان نمودن و انتقال داده‌های ذهنی در قالب‌های مختلف، نتایج و مواهب چشمگیری را به همراه داد که در مورد اثرات و دست آوردهای آن در دوره تندخوانی فرزانگان به شکل مبسوط این موضوع تفسیر و توضیح داده شده است.

در تلاش باشید تا مفاهیم درک شده ذهنی را این‌بار در قالب متن به زبان خودتان به نحوی که معنا و مقصود اصلی موضوع تغییر پیدا نکند بر روی کاغذ شرح دهید. حتما برای نوشتن مضطرب هستید، ذهن‌تان با شما همکارهای لازم را ندارد یا به سختی داده‌های ذهنی خود را برای انتقال منعکس می‌سازند! جای نگرانی نیست چون تمام این واکنش‌ها برای شروع طبیعی است و باید به مغز زمان داد.

دو مقوله ذکر شده از جمله مهم‌ترین روش‌ها از قوانین تولید محتوا هستند که از یک طرف محتوا شما را برای ادراک کلی انعطاف پذیر می‌کند و از طرفی دیگر مهارت «بروز نگه داشتن» آن را در شما تقویت و بیدار می‌کند. یادتان باشد محتوایی ماندگار، استوار و راهگشا است که همیشه پویا باشد و خود را با مسائل جدید همراه کند که دو عامل مذکور «شاه‌کلید» این امتیازات است.

جایگاه استعداد یا مهارت در قوانین تولید محتوا

این پرسش نیز معمولا در ذهن تمامی فراگیران و علاقه‌مندان به تولید محتوا وجود دارد که آیا هنر نگارش یا تالیف یک محتوا جذاب و گیرا که حقیقتا از قدرت حل مسئله برخوردار باشد نیاز به داشتن یک استعداد خدادای خاص دارد یا اینکه یک مهارت است و فرد برای رسیدن به این مقام باید خود را هماهنگ با ساختارها و قوانین تولید محتوا کند!

پاسخ به این سوال هم به استعداد باز می‌گردد و هم به یادگیری مهارت و قوانین تولید محتوا. آیا همه انسانها علاقه‌مند به مطالعه یا نویسندگی هستند؟ پاسخ قطعا خیر است چون سلایق یا استعدادها در انسانها کاملا جدا و متمایز از هم‌اند از این رو آن دسته از افرادی که رسالت فردی خود را در این زمینه خاص می‌دانند می‌توانند بهترین نتیجه را از این راه اخذ کنند به شرط آن یادگیری صحیح مبانی و قوانین تولید محتوا را در دستور کار خود قرار دهند.

با خودشناسی رسالت و غایت اصلی‌تان را از زندگی بیابید

بدیهی است که کار تولید محتوا باید هم سنخ با علایق فردی و هم‌سو با تمایلات درونی او باشد به نحوی که خلع‌های درونی او را پر کند و پس از اغنا شخصی آن را به ارضای فکری و روحی برساند، اگر چنین حالاتی با انجام کار تولید محتوا در شما ایجاد نمی‌شود و احساس می‌کنید که از سر اجبار و عدم رضایت تولید محتوا و روند محتواسازی را انجام می‌دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال حرفه، دانش یا کسب‌وکاری دیگر باشید.

از جمله راه‌هایی که بسیار می‌تواند به شناخت خود واقعی شما کمک نماید مطالعه مقاله کشف رسالت فردی است که در سایت نیز موجود می‌باشد. در این مقاله راه‌هایی برای خودشناسی بیان شده که فهم و اجرای قواعد آن به شما کمک خواهد کرد که رسالت و هدف نهایی خود را از زیستن به خوبی بشناسید و بدانید که مشخصا به چه موضوعی علاقه‌مند می‌باشید.

نتیجه‌گیری نهایی

در مقاله کاربردی «قوانین تولید محتوا چیست؟» شما با چندین قاعده طلایی و راه و روش‌های بسیار مهم در حوزه محتواسازی در بسترها و قالب‌های گوناگون آشنا شدید که رعایت و استمرار تمامی آنها در عمل از چندین بعد مختلف تاثیرگذاری و کیفیت محتواهای شما را به طرز اعجاز آفرینی افزایش می‌دهد و مخاطب را بیشتر از گذشته شیفته مقالات و آثار شما می‌کند.

در راستای استعدادهایتان، مهارت و اسلوب را چاشنی کارها، تفکرات و اقداماتتان کرده و پس از آن با باور و ایمان قلبی به خداوند قدم در راه بگذارید تا شاهد افق‌گشایی‌های معجزه‌آسای خداوند در زندگی و کسب‌وکارتان در تمام ابعاد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف دوره تندخوانی فرزانگان تا 1 خرداد - «کتاب بخوانیم»

0 روز 0 ساعت 0 دقیقه 0 ثانیه