چرخه تولید محتوا یعنی چه؟ 7 مرحله اسرار آمیز در طراحی محتوا
مقاله آشنایی با چرخه تولید محتوا مخصوص مدیران تولید محتوا، کارفرماها و حتی تولید کنندگان است که دوست دارند فرآیند محتواسازی را به شکل هدفمند و همراه با یک برنامه منسجم و قاعدهمند که در زمان کوتاه نتایج ارزنده و موثری را داشته باشد انجام دهند بنابراین نکات و راهکارهای آموزش داده شده در این بخش میتواند همیار خوبی برای شما باشد.
بدون تردید همه انسانها بر اعتبار و درستی این سخن صحه میگذارند که انجام هر کاری با «برنامه» امری عاقلانه، هوشمندانه و ارزشمند است چرا که انسان با بیخری هچیگاه توانایی انجام و به پیادهسازی ایدههای ذهنی را در دنیای واقعی نخواهد داشت که تمام موارد مذکور ریشه در داشتن یک برنامه هدفمند و منظم است.
تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست به خصوص در دنیای دائما در حال تحول و زیر و رو شدن اینترنت که هر لحظه در حال نمایاندن وجه تازهای از خود است، چهره تازهای که تا به حال از خود به نمایش نگذاشته بود. فردی که طبق مفاهیم و سازوکار آموزش داده شده در مقاله چرخه تولید محتوا عمل میکند در زمانی کوتاه به صورت کاملا تصاعدی اما رایگان در زمینه محتوا سازی به رشد و ترقی چشمگیری دست پیدا میکند.
کلیه مراحل موجود که ذیل موضوع چرخه تولید محتوا قرار دارد نتیجتا محتوای آماده شده شما را قدرتمند، پویا و فعال میکند به نحوی که این محتوا طراحی شده از سوی شما یا کارمندانتان پایدار و پا برجا در بستر فضای مجازی همواره حرفی برای گفتن و راهکاری برای رفع موانع و برون رفت از مشکلات برای مخاطبان خود داشته باشد.
لذا از شما عزیزان تقاضامند هستیم که کلیه مطالب ارائه شده را با دقت مطالعه کنید و پس از اجراء تک به تک آنها نتایج و نظرات خود را برای ما به جهت بهبود و ارتقا سطح کیفی و کمی مقالات ارسال نمایید.
معنی چرخه تولید محتوا
به زبان ساده و شیوا باید گفت که منظور از چرخه تولید محتوا، مجموعه اقداماتی تئوری و علمی است که شما برای ارتقا کیفیت محتوا و قابلیت سطح معانی موجود در آن باید حتما در مرحله نخست از آنان اطلاع پیدا کنید و در مرحله دوم کلیه آنان را پیادهسازی کنید به شکلی که نکتهای از قلم جا نماید.
این چرخه به 8 قسمت تقسیم بندی میشود که تولید کننده محتوا باید تمامی این هشت مرحله را با حوصله، صبر، دقت، انگیزه و انرژی بالا از صفر تا صد بر روی محتواهایی که قرار است تا آنها را در بسترهای مختلف به نمایش بگذارد اجراء کند. به شکل اختصار این هشت مرحله به:
- هدفگذاری و طراحی استراتژی
- برنامهریزی
- آماده سازی محتوا
- ارزیابی علمی محتوا
- منتشر کردن محتوا
- کنترل کیفی محتوا
- نظارت و بروزرسانی محتوا
طبقهبندی میشوند. چینش این مراحل به ترتیب است و باید از ابتدا قدم به قدم توسط علاقهمندان به محتواسازی رعایت و انجام شود. استفاده از این چرخه تولید محتوا از یک جهت زاویه دید شما را نسبت به نوع، جنس و کیفیت محتوایی که قرار است تولید کنید مشخص میکند و از جهت دیگر انگیزه و اشتیاق شما را برای ادامه کار مضاعف میسازد.
استفاده از آگاهیها و بکارگیری مفاهیم و ایدههای ارائه شده بسیار در تولید و تقویت احساس امید در شما موثر خواهد بود بنابراین تمامی این راه و روشها را جدی گرفته و تا جایی که برایتان مقدور است به صورت متداول از آنان استفاده کنید. اما این هشت مرحله دقیقا چیست؟ هر یک چه مزیت و فایدهای دارد و چگونه باید از آنان استفاده کرد.
هدف گذاری در تولید محتوا
منظور از هدف گذاری در تولید محتوا و محتوا سازی، فهم دقیق از چرایی تولید محتوا است. شما زمانی که به این پرسش اساسی پاسخ میدهید به صورت غیر ارادی هدف خود را نیز در انتها تعیین میکنید.
سوال: چرا و چگونه باید تولید محتوا خلاقانه و پولساز داشته باشم؟
بخش نخست پرسش از چرایی است که ذهن شما را به وادی فلسفه میکشاند تا شما دلیل خود را از آمادهسازی یک محتوا بدانید که اتفاقا این سوال مهمتر از بخش دوم است زیرا شما را به فکر میبرد تا علت اقداماتی را که انجام دهید بدانید، این قسم از پرسشها تولید غایت، انگیزه و امید مینماید لذا از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.
بخش دوم پرسش از چگونگی است که هدفگذاری از همین مرحله آغاز میشود. حالا که با دلیل محتواسازی آشنا شدیم باید با چگونگی آن نیز آشنا شویم. چگونه باید تولید محتوا را انجام دهم تا در زمان و انرژی کم به حجم قابل توجهی از خواستههایم برسم؟ چطور باید فرآیند تولید محتوا را انجام دهم تا همیشه بیشترین سود را بهدست آورم؟
چطور باید محتوایی طراحی کنم تا رافع نیازهای جدی و کلیدی کاربرانم باشد؟ چگونه مخاطبان مورد نیازم را شناسایی و آنها را با تولید مقالات جذاب به سمت خود جذب کنم؟ محتواهای تنظیم شده از جانب من باید از چه اصولی برخوردار باشند و چه تفاوتی را با دیگر محتواهای موجود به لحاظ علمی و کیفی داشته باشد؟
اینها پرسشهای بسیار تاثیرگذار و کاربردی است که ذهنیت شما برای ابداع یک محتوا بینظیر، خلاقانه و تحول آفرین در تمامی ابعاد آماده میکند و محتوایی نفوذپذیر و استاندارد که بیرون از زمان و مکان پویا و زنده است و همواره افراد بسیاری را مشتاق و شیفته خود میسازد.
این مرحله هدفگذاری است که با وضع یک دورنما و ارائه یک نقشه راه جامع مسیر حرکتی شما را تعیین و راههایی که به واسطه آن میتوانید به اهدافتان برسید را به شما معرفی میکند.
طراحی استراتژی در چرخه تولید محتوا
یک تولید کننده محتوا باید قبل از آنکه فرآیند محتواسازی را در بسترها و قالبهای مختلف شروع کند نوع، جنس و بستر مورد نظر خود را برای انتشار انتخاب کنند. حوزه کاریتان چیست؟ در زمینهای فعالیت میکنید؟ مخاطبان شما چه افرادی هستند و دارای چه شرایط فکری هستند؟ سطح تحصیلاتشان چقدر است و ویژگیهای شناختی آنها خبر از چه چیزی میدهد؟
در چه رده و بازه سنی میباشند؟ با توجه به ویژگیهای رفتاریشان از یک سو و نوع سلایقشان در درک و دریافت اطلاعات شما از راههایی باید محتواهایتان را به آنها انتقال دهید تا بتوانند ارتباطهای موثرتری را با شما برقرار نمایند. حالا که نیازهای کاربران را شناختید و با اخلاقیات آنها آشنا شدید وقت آن است که سبک محتوایی خود را نیز در این مرحله طراحی کنید.
مراد از سبک محتوایی قالب محتوا است که ارتباط نزدیکی با ویژگیهای رفتاری کاربران دارد. آیا مخاطبان شما با توجه به رواشناسی شخصیتی که از قبل از آنان به عمل آمد دوست دارند دادهها و اطلاعات مورد نیاز خود را از منظر متن دریافت کنند، با عکس درک کنند یا با مشاهده ویدیو و هم چنین پادکست یه مقاصد خود برسند؟ یا اصلا فضای کسبوکار شما به نحوی است و کاربران در گروههای مختلف هستند و نیاز دارند تا تمام آنها را با هم داشته باشند و تجربه کنند.
لذا یک کارفرما و یا مدیر تولید محتوا در گام اول باید نوع محتوایی که قرار است تولید و منتشر بشود را با نیاز مخاطب و ویژگیهای شخصیتی آن مورد سنجش قرار دهد و طی مشاهدات و آزمون و خطاهای به عمل آمده در انتها ببیند که آیا این دو عامل با یکدیگر هماهنگ و هم سنخ بودهاند یا خیر تا در گام دوم وارد انتخاب قالب محتوا و بستر مناسب برای انتشار آن شود.
این بخش از چرخه تولید محتوا مهمترین رکن برای پایهگذاری یک شبکه انتقال محتوا قدرتمند است، زیرا شما در همان ابتدای کار با مخاطب، نوع محتوا، قالب انتقالسازی و بستری که بیشترین ارتباط و هماهنگی را با روحیات و ویژگیهای شناختی کاربران دارد آشنا شدهاید و مشخصا میدانید که چه محتوایی، چه گونه و به چه صورتی در چه بستری باید برای مخاطبانتان منتشر کنید.
این کار به خودی خود منجر به افزایش میزان بازدید پلتفرم انتخابی شما برای تولید و انتشار محتوا میشود و شما به راحتی مشتریان و افرادی که همراه با کسبوکار شما میباشند را شناسایی میکنید و با تولید محتوای کارآمد که هماهنگ با نیازهای روز و مسائل جدید آنها است آرام آرام آنها را از حالت کاربر به حالت مشتری تبدیل میکنید.
زیرا این فرآیند تبدیل هنگامی صورت میپذرد که مخاطب احساس نماید با مطالعه مقالات شما موانع کاری یا فکریاش برطرف شده و نتیجهای را از آنان اخذ نموده است. این نقطه شروع، پرورش احساس اطمینان به محتوا و راهکارهای شما از سوی کاربران است که قالبا با تولید انگیزه و شوق به پیگیری مجدد از سوی آنان همراه خواهد بود.
تدوین برنامه ریزی
این مرحله مربوط به الگوریمهای بستری است که میخواهید محتواهای خود را در آن منتشر سازید. فرض کنید که بستر انتخابی شما با توجه به نوع کسبوکار و مخاطبانی که دارید در فضای اینترنت، سایت و وردپرس است. شما در این بخش باید بدانید که الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل چطور محتواها را ایندکس میکنند و سازوکار آنها در بررسی و منتشر کردن مقالات چگونه است.
که ما در این بخش وارد موضوعات تخصصی از جمله سئو (SEO) مقالات میشویم که از دایره مطالب و هدف مقاله چرخه تولید محتوا خارج است اما در فهم درست مفهوم برنامه ریزی در تولید محتوا نقش حیاتی دارد. حالا که با الگوریتمهای Google به خوبی آشنا شدیم نوبت طراحی «تقویم محتوایی» فرا میرسد که به ما در افزایش بازدید کاربران و رشد سایت کمک شایانی میکند.
تقویم محتوایی به شما این امکان را میدهد تا سر یک زمانهایی مشخص محتواهایتان را در بستر سایت منتشر کنید، این کار هم رباتهای گوگل را هوشیار میکند و هم کاربران شما را متوجه اهمیت سایت و رسالتتان از ارائه خدمات میکند. این بخش آنقدر از ضرورت قابل تاملی برخوردار است که میتوانیم بگوییم جزوه ستونهای جدی افزایش فروش و همچنین بازدید سایتتان است.
آمادهسازی محتوا
در این قسمت کار اصلی شما آغاز میشود که باید معانی، راهحلها و مطالبتان را در قالبهای محتوایی مختلف به مخاطبانتان عرضه کنید. منظور از قالبهای محتوایی تولید محتوا به شکل: متن (مقالات)، صوت (پادکست)، ویدیو یا تصویر (اینفوگرافی) است که هر یک بستر خاص و مناسب خود را میطلبد.
برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام مخاطبانی وجود دارند که دوست دارند به جای مشاهده کلیپهای ویدیویی طولانی یا مطالعه متون چند صد کلمهای، پاسخ پرسشهای خود را در چندین تصویر یا کلیپهای نهایتا 5 دقیقهای دریافت کنند. بدیهی است که در این بستر شما میبایست فرآیند آمادهسازی محتوا را در قالب تصاویر و طراحی کلیپهای کوتاه بسته به نوع کسبوکارتان انجام دهید.
یا ممکن است برخی از افراد حوزه کاری یا زمینه فعالیت و ارائه خدماتشان در بستر متون باشد. خوب در این بخش صاحبان کسبوکار و مدیران تولید محتوا باید روند آمادهسازی محتوا را در قالب انتشار مقالات کاربردی که ترکیبی از متن و تصویر است انجام دهند زیرا این کار هم مورد علاقه کاربران است چرا که این دسته از افراد دوست ندارند تا چند تصویر ساده به جوابهای خود برسند و هم قدرت و کیفیت سایت شما را برای فروش و جذب مشتری بیشتر مضاعف میسازد.
تاثیر ارزیابی علمی در چرخه تولید محتوا
قدرت معانی، سطح کیفیت مطالب، میزان تاثیرگذاری متن، خلاقیت در بیان و ارائه روش و همچنین قابلیت متن شما برای شناسایی مسائل دقیق کاربران و پاسخهایی که قرار است برای رفع مسائلشان به آنان در قالب راهکار ارائه کنید چقدر است؟ آیا محتوایی که شما برای مخاطبانتان تولید میکنید برخواسته از ترجمه مقالات خارجی است یا حاصل تامل و تفکر شخصی است؟
آیا شما حاصل نتایج زندگی، دست آوردهای شخصی و ایدههایی که خودتان آنها را ساخته و از آنها نتیجهای ملموس گرفتهاید را به مخاطبانتان عرضه میکنید یا خیر، تمام تمرکزتان بر روی مطالعه مقالات دیگر و ارائه دوباره همان مفاهیم اینبار در قالب و شکل و فرمی دیگر است، اقدامی که امروز بیشتر شرکتهای تولید محتوا در حال انجام دادن هستند.
توجه به این نکته حیاتی و بسیار تاثیرگذار که میتواند مقالات و محتواهای شما را در بسترهای مختلف دچار یک تغییر مثبت رو جلو نماید تولید محتوا توسط شخص شما است. ممکن است این کار برای شروع بسیار سخت و طاقت فرسا اما باید توجه داشت که این اقدام فقط برای شروع است تا شما به عنوان مدیر و مسئول کسبوکارتان با ساختار و شیوه انجام این کار به خوبی آشنا شوید زیرا در مراحل بعدی که سنجش کیفیت محتوا است به آن نیاز مبرم و کلیدی خواهیم داشت.
منتشر کردن محتوا و دریافت بازخورد
حالا که نکات لازم تا اینجای کار به خوبی برای نشر یک محتوا کارآمد رعایت شد وقت آن است تا محتوای ما در بسترهای مختلف «طبق تقویم زمانی» که توضیحات آن گذشت منتشر شود. در این مرحله از چرخه تولید محتوا شما باید به دنبال کسب بازخورد از سمت مخاطبانتان باشید، به کمک ابزارهای موجود که وظیفه تجذیه و تحلیل سایت یا شبکه اجتماعی شما را برعهده دارند، مشاهده کنید که کاربران چه محتواهایی از شما را بیشتر میپسندند.
دریافت بازخورد از مخاطبان، مدت زمان ماندگاری آنها برای مطالعه مطالب، جنس و حس نظرات آنها، میزان پیگیری آنها در روز، هفته یا ماه برای مطالعه مجدد محتواهای شما و در انتها مطالبی که بیشتر مورد علاقه مخاطبان است این امکان، زاویه دید و جهانبینی را به شما میدهد تا با هدفی روشن و واضحتر مقالات و پستهای بعدی را تولید کنید.
کنترل کیفیت محتواهای جدید و قدیم
زیرا در این مرحله شما به خوبی میدانید که کاربر شما به دنبال چه دسته از مطالب است و کسبوکار شما مشخصا باید وارد چه بخشی شود زیرا همان بخش خاص مسئله بیشتر کاربران است پس از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد. یکی از عمدهترین کارهایی که شما باید برای تولید محتوای بعدی پس از کسب بازخورد انجام دهید طراحی محتوای اغنا پذیر نسبت به قبل است.
به بیان دیگر شما باید با هر بار تولید محتوا بکوشید که سخن، ایده، روش و فرمولی تازه و جدید را برای حل مشکلات کاربرانتان به آنان ارائه دهید تا سایت شما هم از نظر و دید گوگل و هم از ناحیه مخاطبان پویا، بروز و سرزنده باشد و این مهمترین عامل رشد سایت در تمامی ابعاد (افزایش بازدید، فروش، جایگاه مناسب در گوگل و …) است.
بروزرسانی محتواهای قدیمی کلید رشد تصاعدی
گاهی شده که یک محتوا روزی دارای بیشترین بازدید بوده و عامل اساسی در فروش محصولات اما با گذر زمان آن مقاله دیگر راهگشا نشده و توانایی اغنای فکری مخاطبانش را از دست داده، راهحل چیست؟ چه باید کرد؟ این مرحله از چرخه تولید محتوا به شما این امکان را میدهد تا بار دیگر خود و مقالهتان را با شرایط فعلی کوک کنید.
اگر با به اینجا مقاله با ما همراه بوده باشید و به دقت مطالب و مفاهمیم آموزش داده شده را مطالعه کرده باشید با یک معنا عام به خوبی آشنا شدهاید که نامش «پویایی در لحظه» است. نه تنها یک پست ساده بلکه انسان اگر بخواهد به درجات عالیه فکری، روحی، اخلاقی و روانی دست پیدا کند طبق آخرین کشفیات دانشمندان تراز اول جهان باید حضور ذهنی پویا و همیشه آماده در لحظه داشته باشد.
مراد از بروزسانی محتوا دقیقا اشاره به همین موضوع یعنی پویایی در لحظه است، یک محتوا جذاب زمانی میتواند کارآمد، مسئلهساز و رافع نیازهای بنیادین و مختلف باشد که سازگار و هماهنگ با شرایط زمان باشد، یعنی از بعد زمان و مکان فرا روی داشته باش مانند: کتاب قرآن که خود را با نیازهای روز جوامع بشری همراه نموده است با این تفاوت که کتابهای بشری نیازمند به تغییر الفاظ میباشند برای بروز نمودن معنی، در حالی که قرآن نیازمند به ارائه قرائتی نو است و نه تغییر عبارات.
جمعبندی نهایی
شما در مقاله کاربردی چرخه تولید محتوا با مجموعه مراحل و آگاهیهای آشنا شدید که تاثیر بسیار عمیق و شگفت انگیزی را بر ارتقا سطح کیفی و کمی مقالاتتان میگذارد.
آگاهی از انتخاب استراتژی، شناسایی نیازهای روز کاربران، تدوین برنامهای معین برای انتشار و همچنین نکات و راه و روشهایی که جذابیت و کاربرد محتواهایتان را مضاعف میکند از جمله موضوعاتی است داخل در چرخه تولید محتوا که علاقه، بازدهی و ارزشمندی محتواهای شما را دو چندان میسازد.