اهمیت رسانه از آغاز تاکنون | شما هم معتاد رسانهاید!
به نظرتان «اهمیت رسانه» از ابتدا پیدایش رسانه تا امروز چقدر بوده است؟
هر قدر که زمان به غایت خود که گذر است عمل مینماید و بشر لحظه به لحظه به جلو حرکت میکند، پیشرویهای بیحد و مرز رسانهها در دنیای کنونی جلوه بیشتر و پررنگتری به خود میگیرد. انسان مدرن به مثابه فردی است که در میدانی شلوغ و پرهیاهو صدها، هزاران و بلکه میلیونها اصوات که هر کس برای پیشبرد منافع شخصیش مشغول است گرفتار شده.
به نحوی که ذاتا حقیقتجو است و به همین علت هم برای کشف و فهم آن به هر سویی که مینگرد سخنانی را میشنود، تصاویری را میبیند و مطالبی را میخواند که محتوا فکری هر کدام از آنها خلاف و در تضاد با دیگری است و بجای آنکه او را به سوی هدف و مقصد اصلی زندگیش سوق دهد، به بهانه تحقق آرزوها و رویاها از آن به عنوان ابزاری برای به وقوع پیوستن اغراض و برنامههای خود استفاده میکند.
نام این دنیای پرتلاتم، شلخته، بی در و پیکر و البته همراه با تنش، کشمکش و درگیری که لحظه به لحظه انسانها را با رویدادها و رخدادهای تلخ مواجه میسازد که هیچ سنخیتی با آرمانهای آنها ندارد و تماما خلاف جهت فطرت پاک آنهاست «رسانه» است. رسانه معانی و تعاریف مختلفی دارد که در طول زمان بر اساس شرایط، اهداف و نیاز روز جامعه و مردمان نهتنها رسالتش بلکه سازمان و نوع فعالیتش نیز دستخوش تغییرات اساسی، محوری و بنیادین قرار گرفته است.
غایت و اهمیت رسانه در روزهای ابتدایی تاسیس خود که انسانها از آن توقعاتی مشخص داشتند با امروز دیگر کاملا متفاوت است. این اختلاف به مقداری است که میتوانیم اکنون ماهیت رسانه ابتدایی را با ماهیت رسانههای امروز از دو مقوله کاملاً متباین از هم قلمداد کنیم. مشخصا فعالیت کنونی رسانهها در برخی جنبهها ایجاد، تقویت و ترویج باورها و اعتقادات نوظهوری است که تماما با باورهای پیشینیان متفاوت است. باورهایی که مبنای عقلانی، منطقی، تاریخی، دینی و اخلاقی اصیلی داشته اما از آنجایی که باب دل برخی سیاستها به جهت غلبه نیست مورد تحریف و تفسیر نادرست قرار گرفتهاند.
حتما شمایی هم که در حال مطالعه این مقاله هستید شاید به یک باره این فکر در ذهنتان جرقه بزند که این سیمای به تصویر کشیده شده از جهان حاضر (رسانه) بسیار ناامیدکننده، ملال آور و غلط است و چنین هم نیست که ما در جهانی بیرحم و خشن زیست میکنیم، بلکه زیباییها و انسانهایی فوق العاده بینظیر نیز در دنیای ما وجود دارند. بله ما هم با شما موافق هستیم اما این مقاله برای آن دسته از افرادی است که جهان حقیقی را قربانی جهان ذهنی خود که صرفا مطالب و مفاهیمی است غیر واقعی کردهاند و در یک فضای فکری واقعیتنما زیست میکنند.
یک جهانبینی که خودشان با تجربه، مطالعه دقیق و وسیع، مباحثه، سفر میدانی، معاشرت با بزرگان علمی، ادبی، هنری، تاریخی و … کسب نکردهاند، بلکه به سادگی اجازه دادهاند تا جریانات فکری دیگر برای آنها انتخاب کنند که چگونه فکر کرده، چگونه مطالعه کنند، چگونه مشاهده و حتی چگونه تصمیمگیری و جهان هستی را تفسیر و تبیین کنند. در مقاله اهمیت رسانه؛ هدف بر آن است تا شما را مفهوم، معنا، غایت و ابزارهای رسانه را به خوبی بشناسید و به لحاظ علمی بدون ذرهای جانبداری یا طرفداری خودتان مسیر زندگیتان را مشخص کنید.
مقصود از «شما» در جمله قبل تمام انسانها نیست؛ زیرا بنا عالم و قوانین جهان بر آن نیست که همه افراد بهسادگی به سعادت و خوشبختی دست پیدا کنند. بلکه تعدادی باید همواره بازیچه دست بیگانگان باشند که بدون اراده، اندیشه، استقلال و آزادی واقعی گوش به فرمان هستند و بهدور از آنکه کمی تحلیل و تامل کنند دست به کار میشوند. ذکر این نکته ضروری است که وقتی صحبت از «قاعده جهان» میشود برخی به یاد کلمه «جبر» میافتند.
به این معنا که اگر عدهای «باید» فقیر و ضعیف باشند پس خدا جهان را جبری و این افراد را نیز به اجبار با چنین وضعیتی خلق کرده است پس او عدالت ندارد. این در حالی است که این افراد مفهوم دقیق قانون و معنی و سازوکار آن را به درستی ادراک نکردهاند. اگر بخواهیم در مقاله اهمیت رسانه به نحو بسیار کلی پاسخ این باور غلط را بدهیم فقط میتوانیم به این مطلب اشاره کنیم که : برخی از انسانها تمایل ندارند که طبق قوانین فکر و رفتار کنند حال به هر دلیل و علتی. بنابراین؛ آن نتیجهای را کسب میکنند که دوست دارند و خود را شایسته آن میدانند لذا جبری وجود ندارد.
در مقالات گوناگون موضوعاتی از این جنس به صورت مفصل تبیین شده است که دوستان برای مطالعه دقیقتر میتوانند از آن مقالات استفاده کنند.
تعریف رسانه چیست
رسانه به انگلیسی: Media به معنی وسیله برقراری ارتباط است و سه رکن مهم را که شامل: محتوا، بستر برقراری ارتباط و مخاطب است را به خود اختصاص میدهد. تمام پکیج مذکور در سال 1884 میلادی در یک جعبه کوچک به نام «تلویزیون» جمع شد که در آن روزها هدف بر آن بود تا افراد برای گذراندن «اوغات فرافتشان» از آن استفاده کنند. این در حالی است که امروز دیگر تلویزیون و رسانه مفهوم، کارکرد و کاربرد فوق العاده گستردهای را به خود گرفته است.
یعنی دیگر خبری از آن جعبه کوچک جادویی برای گذراندن اوقات فراغت نیست، بلکه آن جعبه امروز تبدیل به تلفن همراه و آن فراغت تبدیل به پایه و اساس جهانبینی ما شده است به نحوی که اگر نباشد دیگر زندگی معنی ندارد. اما چرا چنین شد و چرا آن رسانه امروز تبدیل به ابزاری برای کنترل افکار، سلیقه و نوع انتخاب افراد شده است؟
چرا افراد به جای زندگی در دنیای واقعی که خارج از ذهنشان است تمایل دارند تا در دنیای ساختگی در ذهنشان که کمتر انطباقی با جهان خارج دارد زیست کنند؟ این پرسش بسیار مهم و قابل تاملی است که جا دارد پیش از وارد شدن جدی به بحث در مورد آن کمی بیندیشید! خودتان فکر کنید و به دنبال پاسخ آن از مراکز گوناگون نباشید.
قسمت نخست مقاله اهمیت رسانه؛ برای آن بود تا شما با یک دورنمایی از موضوع آشنا شوید و این مطلب برایتان به خوبی جا بیوفتد که رسانهها در انواع گوناگونش امروز چه جایگاه و نقشی را به لحاظ کمی و کیفی در زندگی فردی، عاطفی، کسبوکار و حتی تحصیلی ما ایفا میکند و با این تاثیرات وحشت آور نقش ما برای مقابله با آن به جهت آنکه قادر باشیم تا سرنوشت زندگیمان را با دستان خودمان بنویسیم چیست؟ در بخش دوم مقاله به نحو مبسوط در خصوص تاثیرات، اهداف، نقش ما و راه و روشهایی که به واسطه آن زندگی راحت، سلامت و پررزق و رونقی داشته باشیم را توضیح و آموزش خواهیم داد.
اهمیت رسانه در جهان امروز
اهمیت رسانه به قدری است که امروز به عنوان یکی از محورهای اصلی و کلیدی قدرت تعبیر میشود به نحوی که در حوزهها و شاخههای مختلف تاثیر و کاربرد خود را به نحو محسوس و حتی غیر محسوس میگذارد. برای مثال امروز از رسانهها برای فرهنگسازی استفادههای فوق العاده بالایی میشود. ممکن است اعتقاد به یک موضوعی به لحاظ فلسفی و عقلی ناپسند و غیر مطلوب باشد اما رسانه از این قدرت برخوردار است که به جهت پیشبرد برخی اهداف و سیاستهای خود به آن باور اشتباه مقوبلیت و مشروعیت بخشد.
در حوزههای مختلف دیگر اعم از وارنهسازی حقایق، تحریف و تفسیر نادرست موضوعات برای آنکه عدهای را برای تحقق اغراضشان جمع آوری کنند و مواردی از این دست. که البته در مقالات بعدی به شکل تخصصی در خصوص هر یک از آنها توضیحات حائزاهمیتی که کاملا مبتنی بر مستدلات و مستندات تاریخی است ارائه خواهد شد.
لذا از آنجایی که هدف مقاله اهمیت رسانه، آشنایی شما با کلیت رسانه است تصمیم بر آن شد تا در خصوص معنا، مفهوم، کاربرد، تاثیرات و اهمیت آن به شکل کلی صرفا یک چشم اندازی ایجاد شود تا برای مقدمه و همچنین مطالعه مقالات بعدی از آماده و درک حداکثری برخوردار شوید تا در نهایت بدون آنکه وابستگی فکری و ذهنی داشته باشید به شکل کاملا مستقل، خودتان برای خودتان تصمیم بگیرید و زندگیتان را در تمامی حوزهها و جنبهها آنگونه که خودتان دوست دارید و باب دلتان است برنامهریزی و تدوین کنید.
جمع بندی
در مقاله اهمیت رسانه یک دورنما کلی از جایگاه و تاثیرات رسانه به نحو اجمالی طرح شد تا شما ذهنیتی هر چند مختصر اما در عین حال کارآمد از هدف و نقش رسانهها در تمام شئونات زندگی فردی و اجتماعی افراد به دست آورید. این روند منجر میشود تا با مطالبی که حال در مقالات بعدی قرار است که به صورت تخصصی همراه با جزئیات بالا بیان شود آمادگی ذهنی بیشتری پیدا کنید و ذهنتان با دقت و تمرکز به مراتب بهتری با تمام مفاهیم رسانه به خوبی آشنا شوید.