بهترین روش تولید محتوا چیست؟ با قوانین محتواسازی اصولی آشنا شوید
در این مقاله سودمند و کاربردی میخواهیم که در مورد یکی از کلیدیترین سوالات در حوزه تولید محتوا تحت عنوان «بهترین روش تولید محتوا چیست» اطلاعات، مفاهیم و راهکارهای فوق العاده تاثیرگذار و اثربخشی را آموزش دهیم که پیادهسازی هر کدام از آنها در عمل ثمرات و نتایج موثری را برایتان در تمامی جوانب بههمراه خواهد داشت. همانند بسیاری از راه و روشهایی که ما در مقالات پیشین خدمت شما دوستان معرفی نمودیم.
حتما شما هم به احتمال زیاد به شکلهای مختلف با انواع محتواها در قالب و شکلهای گوناگون مواجه شدهاید که برخی از آنها در فرم تصاویر گرافیکی، متون علمی و عمومی (در بستر مقاله یا تولید محتوای متنی) و همچنین صوت و ویدیو بودهاند. به نظر شما نوع محتواهای بیان شده در چه شرایط و با توجه به چه نوع بستری باید به مخاطبان ارائه شود تا بیشترین بازدهی و کاربرد را داشته باشد؟ به نحوی که کاربر از مطالعه آن لذت ببرد!
سوال بسیار مهمی که ما در مقاله بهترین روش تولید محتوا قصد داریم به آن پاسخ مبسوطی را ارائه دهیم و در انتها شما را با ویژگیهای مهم بهترین روش تولید محتوا آشنا نماییم که استفاده از آنها مجموعهای از پیشامدها و شرایط مهیج را برایتان فراهم میسازد و اساسیترین مبحث در ارتقا کیفیت محتوا نیز دقیقا همین مطلب است. اینکه ما چطور مشتری و یا مخاطب را مجذوب و شیفته محتواهایمان نماییم.
بهترین روش تولید محتوا کدام است
راز آنکه ما بتوانیم محتوایی مناسب و کارآمد به مخاطبانمان ارائه بدهیم در آن است که در گام نخست جایگاه انتشار و نمایش هر محتوا را با توجه به نوع بستر نمایش دهنده آن حال میتواند وب سایت، شبکههای اجتماعی مانند: اینستاگرام و تلگرام باشد به درستی بشناسیم. شناخت و درک این مسئله اهمیت فراوانی دارد زیرا به ما کمک میکند تا علاوه بر بازدید بیشتر کیفیت، تاثیرگذاری، کاربرد و رضایت مخاطبان از محتوا ما نیز مضاعفتر شود.
لذا برای شروع تولید محتوا الزامی است تا تولید کنندگان محتوا به انضمام جنس محتوا با نوع فضا و بستری که قرار است محتوا را در آن منتشر نمایند آگاهی کامل و بهروزی را به صورت دقیق و جامع داشته باشند. مثلا بدانند که نوع مخاطبانی که وارد آن پلتفرم میشوند چیست؟ این افراد با چه هدف و به دنبال چه نوع محتوایی میباشند؟ محتوای ما با توجه به نوع پلتفرم در کدام قالب محتوایی باید منتشر شود تا جذاب و گیرا باشد؟ از چه راه و روشهایی باید استفاده کنید تا محتوایتان (حال میتواند در هر موضوعی باشد تفاوتی ندارد) به صورت مختصر و جامع، کلیدیترین نکات را به سادگی و به سرعت به ذهن مخاطب منتقل نماید و منشاء اثر واقع گردد؟
اینها سوالات فوق العاده مهمی است که اگر آنها را از خود نپرسید و به دنبال پاسخ آنها نباشید تحت هیچ شرایط نمیتوانید یک محتوا خلاقانه و هدفمند که به راستی رافع نیازهای گوناگون افراد باشد را به مخاطبانتان ارائه دهید. بنابراین اولین گام و بهترین روش تولید محتوا آن است که شما نوع بستری که قرار است تا محتواهایتان را در آن به نمایش بگذارید به دقت شناسایی کنید و متناسب با آن، جنس محتوایتان را برای نمایش مشخص کنید.
همچنین در گام بعدی سوالاتی را از خود بپرسید که طبق الگو بالا به شما کمک نماید تا علاوه بر انتخاب درست قالب محتوایی، کارایی بیشتری را به لحاظ علمی و عملی به محتواهایتان اضافه نمایید.
بهترین روش تولید محتوا با شناخت قالبهای محتوایی
در مقالات گوناگون و متنوعی که در سایت منتشر شده است ما در خصوص قالبهای محتواسازی مفاهیم و اطلاعات جامع و نتیجه بخشی را آموزش دادهایم که در مقاله بهترین روش تولید محتوا دیگر ذکر آن جایز و مفید فایده نمیباشد اما نکته بسیار تعیین کنندهای که در میان حضورش را خالی میبینیم موضوع چرایی انتخاب این قالبها میباشد. حال برای آنکه فهم آن برای شما راحتتر شود ما با چندین مثال آن را برای شما شرح میدهیم.
برای آشنایی با انوع قالبهای تولید محتوا ما مقالات مختلفی را در این زمینه تالیف نمودهایم که پیشنهاد میکنیم برای مشاهده آنها بر روی لینک زیر کلیک نمایید. از این رو برای عدم تکرار مکررات ما از این قسمت عبور مینماییم و مطالعه آن را بر عهده خودتان میگذاریم.
اما از کجا و چگونه شروع کنیم؟ راههایی که به ما کمک میکند تا بهترین روش تولید محتوا را شناسایی کنیم چیست؟ همین حالا برای کسب دست آوردهای درخشانتر به موارد زیر عمل نمایید.
به خودتان اعتماد و اطمینان داشته باشید
چرا باید یک قالب معین و مشخصی را برای شروع کار تولید محتوا انتخاب کنیم؟ و کاربران ما به دنبال چه نوع محتوایی میباشند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا شما به جای توجه به عوامل خارجی (هر آنچه بیرون از ذهن است) و مشهورات، به خودتان توجه کنید و با یک بررسی و بازنگری کلی بر روی ویژگیهای شناختی و رفتاری خودتان ببینید که درونتان شما را به کدام سو هدایت میکند چرا که قلب شما ارتباط کاملا مستقیمی با منبع آگاهی یعنی خداوند دارد.
آگاهی یافتن از این موضوع به شما این قابلیت و فرصت را میدهد تا علاوه بر استفاده حداکثری از توانمندیهای فردی، به راحتی استعدادها و ظرفیتهای پنهان اما تحول آفرین را در زندگیتان مجددا بیدار و احیا نمایید. علت اهمیت فوق العاده این موضوع هم بدان جهت است که اگر شما غایت خود را کشف کنید دیگر فرآیند بعدی یعنی همان وارد شدن در قالبهای محتوایی برایتان بسیار سهل و لذت بخش خواهد بود.
چرا که دیگر از منظر یک کار سخت و طاقت فرسا دیگر به آن نگاه نمیکنید بلکه از آن با هر بار انجام مداوم و پیوسته لذت روز افزون و مضاعفتر میبرید که خود این رویه باز هم بر میزان علاقه، انگیزه و شکوفایی استعدادهای بالقوه شما اضافه میکند و این یعنی موفقیت و سعادت (افزایش بازدید، ارتقا ترافیک سایت، بهبود سئو و افزایش فروش) که یکی پس از دیگری به سمت شما روانه میگردد.
نتایج درخشان و بینظیر اعتماد به خود در تولید محتوا
شما اگر بدانید که درونتان با کدام یک از قالبهای تولید محتوا و شیوه محتواسازی هماهنگ است به صورت بسیار ساده، راحت و آسان بدون آنکه بخواهید دچار ترس، اضطراب و دشواریهای متعددی شوید فرآیند تولید محتوا را با بالاترین نوآوری و پویایی انجام میدهید به نحوی که کاربران مشتاق مطالعه افکار شما میشوند تا بقیه و این یعنی افزایش فروش، ارتقا محبوبیت و کسب رضایت کاربران.
البته مجددا لازم به یادآوری است که تمامی موارد بیان شده مادامی است که شما اتصال عظیمی را با درونتان برقرار نمایید. فرض کنیم که شما فردی برونگرا هستید و بسیار زیاد تمایل دارید تا با افراد مختلف و فرهنگهای متنوع بیرونی آشنایی پیدا کنید و آنها را به دیگران نیز معرفی نمایید. با توجه به این خودشناسی شما به صورت کاملا غیرارادی به سمت تولید محتوای ویدیویی یا پادکست هدایت میشوید و از آنجایی که ذوق و اشتیاق فراوان دارید پس از گذشت مدت زمان کوتاه به اوج موفقیت دست پیدا میکند به شکلی که دیگران مجبور میشوند تا از سبک جدید و تازه شما الگوبرداری نمایند.
حالا که با نخستین روش آشنا شدید باید وارد فاز بعدی یعنی انتخاب یک بستر و فضای استاندارد و مناسب برای انتشار محتواهایتان به شکل تخصصی شوید تا بازدهی و کارکرد مطلوبی را برای محتواهیتان به همراه داشته باشد.
چه بستری را برای انتشار محتوا انتخاب کردهاید
نوع قالبی را که برای ارائه محتواهایتان در بستر منتشر کننده انتخاب میکنید نقش پر رنگی را در ارتقا سطح کارآمدی محتوایتان بازی میکند لذا برای اتخاذ یک تصمیم سنجیده و اصولی لازم است تا ابتدا یک زیر ساخت مناسب برای انتشار محتواهایتان انتخاب کنید. منظور از بستر همان فضا و محیطی است که محتواها در آن حضور خواهند داشت.
آیا دوست دارید در حوزه اینستاگرام فعالیت حرفهای داشته باشید؟ تلگرام و یا وبسایت؟ نوع کسبوکار شما مشخصا در چه حوزهای است؟ آیا در کار خرید و فروش هستید یا کسبوکارهای خدماتی؟ دوست دارید یک وبلاگ یا بلاگ خبری داشته باشید یا بالعکس در زمینه فروش و دانلود فایل کار کنید؟ علاقهمند هستید تا از حرفه خود کسب درآمد کنید؟
اگر تمایل دارید تا یک محیط مناسب و استاندارد را برای شروع کار خود انتخاب کنید میبایست به کلیه پرسشهای طرح شده فکر کنید. ممکن است شما بخواهید تا برای شروع اولیه کار خیلی زمان زیادی را صرف نکنید، بسیار خوب پس بهترین گزینه شبکه اجتماعی اینستاگرام است در غیر این صورت اگر به دنبال هدفهای بلند، آرمانهای بزرگ و پولساز هستید تا به عنوان یک برند معتبر و محبوب به شهرت دست پیدا کنید و جایگاه شغلی خود را در سطوح عالی و حرفهای تثبیت نمایید، وبسایت برای شما اولیت خواهد داشت.
بهترین روش تولید محتوا در سایت یا شبکههای اجتماعی
اگر شما به تولید محتوای متنی علاقهمند هستید به شکلی که در بستر تالف مقاله فعالیت نمایید پایهگذاری یک وبسایت خبری و یا حتی یک وبلاگ برایتان میتواند بسیار سودمند واقع شود زیرا غیر از فضای وب سایر شبکههای اجتماعی برای این نوع از محتواها که در قالب متن و متون گاه طولانی یا کوتاه هستند مناسب نمیباشند.
ممکن است شما تمایل داشته باشید که محتوایتان را به صورت صوت و یا ویدیو منتشر کنید در چنین صورتی هم وب و هم شبکههای اجتماعی مانند: اینستاگرام و یوتیوپ برای شما بسیار سودمند خواهد بود زیرا در چنین سایتهایی دیگر متون خبری کارساز نیست. البته شما در وبسایت شخصیتان به سادگی میتوانید با یک برنامهریزی منسجم و مدون به صورت بخشبندی شده و مرحله به مرحله از انواع قالبهای محتواسازی استفاده نمایید، مانعی ندارد چرا که سایت از ظرفیتها و امکانات فوق العادهای (درگاه بانک جهت خرید محصولات و دورههای آموزشی) برخوردار میباشد.
نکته مهم: اگر زمان برایتان در اولیت نیست به شما پیشنهاد میکنیم تا حتما سایت را برای شروع انتخاب کنید در غیر این صورت اگر تمایل دارید تا در ظرف مدت کوتاه کسبدرآمد را آغاز کنید شبکههای اجتماعی گزینه خوبی است.
حرف آخر
بهترین روش تولید محتوا مستلزم آگاهی از اصول، شرایط، قالبهای محتواسازی و از همه پر اهمیتتر انطباق نوع کسبوکار با قالبهای محتوایی است که ما در مقاله مذکور به صورت کامل و کاربردی آنها را برای شما دوستان معرفی نمودییم.
همانطور که در مقالات مختلف به این نکته تاثیر گذار اشاره میکنیم جا دارد تا در این مقاله نیز بار دیگر آن را برای شما تداعی سازیم که تکرار و اجراسازی آگاهیهای آموزش داده شده در عمل، کلید قفلهای نا امیدی و نقشه راه راههای تاریک و ترسناک است. بدون بکارگیری و انجام به راه و روشهای بیان شده موفقیت و رسیدن به خواستهها و آرزوها امری بسیار دور از ذهن خواهد بود.