دوره تندخوانی فرزانگان | جلسه 5
موضوع جلسه 5 دوره تندخوانی فرزانگان، «کشف سبک یادگیری فردی و روشهای اصولی فراگیری مفاهیم، ذخیره و بازیابی آنها توسط حافظه» است.
همه ما دوست داریم تا با صرف زمان و انرژی جسمانی به مراتب پائین سختترین و پچیدهترین معانی را به صورت استاندارد در سرعت و سادگی بالا ادراک و برای همیشه آنها را در حافظهمان نگه داریم اما با شیوهها، راهکارها و قواعد صحیح آن و همچنین نحوه درست استفاده از آن اصول و قوانین به خوبی آشنا نمیباشیم.
بسیار این موضوع برای ما پیش آمده است که با ذوق و اشتیاق فراوان وارد انجام یک کار، فراگیری یک مهارت و یا حتی مطالعه یک کتاب شدهایم اما پس از مدتی دیگر نتوانستهایم با آن موضوع ارتباطهای لازم و لذت کافی را بهدست آوریم و برای همیشه از پرداختن به آن منصرف شدهایم. به نظر شما دلیل چیست؟
دلیل کاملا روشن است، ما باید با استفاده از «خودشناسی» آن روش و شیوهای را که با استفاده از آن میتوانیم با انواع مطالب، مفاهیم و موضوعات گوناگون ارتباط برقرار نماییم را در درون خود بیابیم تا در مرحله بعدی جذب دادهها از جانب حافظه حسی و همچنین تجذیه، تحلیل و فهم آنها به راحتی انجام شود(به بیان دیگر مطالب مرتبط با ظرافت بالا شناسایی، چینش و دستهبندی شوند)، حافظه کوتاه مدت ما مفاهیم را به سرعت حذف نکند و در انتها تداعی اطلاعات با سرعت، جزئیات و دقت بالا انجام شود.
به همین دلیل است که موضوع شناخت و بکارگیری سبکهای یادگیری فردی و آشنایی با قوانین فراگیری مفاهیم اهمیت فوق العاده جدی و تاثیرگذاری پیدا میکند.
تنوع و تفاوت یادگیری در انسانها امری طبیعی است
هر فردی با توجه به ویژگیهای فکری، روحی، رفتاری، شناختی، سلایق، کلامی و موضوعاتی از این دست، یک روش و اصول منظمی را برای یادگیری، مواجه با مفاهیم و ادراک آنها دارد. لذا هر انسانی باید با توجه به آن سبک ذاتی که برای ادراک، ذخیره سازی و تداعی مطالب دارد با انواع مطالب برخورد و مواجه شود.
بدیهی است که عدم رعایت این قوانین و از همه مهمتر عدم آشنایی از آنها منجر میشود تا «ذوق، اشتیاق و انگیزه انسانها برای دانستن و مطالعه کتابها آرام آرام کمرنگ و در انها کاهش پیدا کند».
به همین دلیل لزوم و ضرورت شناخت سبکهای یادگیری و بکارگیری قواعد و رعایت نکات آن به صورت ملموس در فراگیری مفاهیم احساس میشود به شکلی که اگر تداوم و استمرار پیدا کند نتایج و دست آوردهای درخشانی را در زندگی انسانها ایجاد میکند.
انواع سبکهای یادگیری و روشهای فراگیری مفاهیم
در فایل جلسه 5 شما به شکل کامل و تخصصی با چهار نوع از سبک یادگیری که شامل: سبک یادگیری 1- دیداری، 2- شنیداری، 3- نوشتاری و 4- جنبشی و لمسی، خصوصیات هر یک و ویژگیهایی که بیانگر گرایش افراد به هر یک از آنها است به جهت شناسایی آنها در خودتان آشنا میشوید.
هر یک از سبکهای یاد شده ویژگیها و شاخصههایی را دارا میباشند که دوستان به هنگام مشاهده فایل جلسه به تمام آنها پیخواهند برد و در انتها قادر خواهند بود تا به راحتی آن سبک ذاتی خود را کشف نموده و در نهایت با رعایت نکات و خصوصیات آن سبک به درک مطلب، حافظه نیرومند، تمرکز حواس بالا، دقت و توجه کامل و همچنین خلاقیت و نوآوری دست پیدا کنند.
آزمون شناسایی و کشف سبک یادگیری شخصی
در بخش چهارم درسنامه تمرین شما که حتما باید آن را پس از خرید دوره از قسمت پروفایلتان دانلود نمایید شامل آزمون شناسایی و کشف سبک یادگیری فردی است. این آزمون در قالب 10 سوال طراحی، آماده و تنظیم شده است. شما زمانی که به تمامی آن پرسشها پاسخ داده و امتیازات ارائه شده را جمع میکنید در نهایت به سادگی میتوانید طبق اصول موجود در آن آزمون که به صورت استاندارد برای شما طراحی شده است سبک یادگیری منحصر به فرد خودتان را کشف و از آن استفاده کنید.
در این جلسه شما به راحتی سبک یادگیریتان را میشناسید، با شیوه اصولی فهمیدن، درک مطلب و انتقال اطلاعات از حافظه حسی به حافظه کوتاه مدت به جهت تقویت حواس و افزایش میزان ماندگاری دادهها در حافظه آشنا میشوید. به نحوی که دیگر در ادراک معانی دچار مشکل نشوید و برای همیشه با فراموشی مطالب خداحافظی نمایید.
درک مطلب یکی از بنیادینترین موضوعاتی است که تاثیر مستقیم را بر روی ارتقا قدرت دقت، توجه، تمرکز حواس و از آن مهمتر افزایش علاقه، انگیزه و امید میگذارد.
زمانی حافظههای کوتاه مدت و بلندمدت با کیفیت، بازدهی و شفافیت به مراتب خارق العاده دادههای خارجی را ذخیره، نگهداری و بازیابی میکنند که چیزی تحت عنوان محتوا در قالب یک داده مانند: مفاهیم صوتی، تصویری، متنی و یا الهاماتی شهودی نزد حافظه محفوظ باشد؛ لذا در غیر این صورت بدیهی است که چیزی اصلا تداعی نخواهد شد زیرا محتوایی در حافظه وجود ندارد. به همین دلیل نقش شناسایی و رعایت اصول سبک یادگیری فردی بسیار حساس و ضروری میگردد.
بنابراین بدون وجود این عامل کلیدی هیچ یک از موارد بیان شده محقق نخواهد شد و درگیری ذهن با موضوع (افزایش انگیزه و تمرکز) به واسطه کشف سبک یادگیری منحصر به فرد شخصی است.
منتظر نظرات و دیدگاههای ارزشمندتان هستم.