دوره تندخوانی فرزانگان | جلسه 7
موضوع جلسه 7 دوره تندخوانی فرزانگان، «دامنه یادگیری و تاثیرات جدی آن» است.
مسائل بررسی شده در این جلسه
1) چقدر زمان برای مطالعه یک کتاب درسی و غیر تخصصی مورد نیاز است؟
2) چگونه ذهن ما خود را برای یک مطالعه نیرومند همراه با دقت و توجه به مراتب بالا آماده میکند؟
3) آن زمان انتخانی باید دارای چه ویژگیهای کیفی باشد؟
4) قبل از مطالعه شرایط ما چگونه باید باشد؟
5) چرا بعد از اتمام مطالعه حافظه ما بلافاصله معانی را فراموش میکند و مفاهیم به صورت ناقص و یا حتی کامل اما در محدودهای کوتاه توسط ذهن تداعی میگردد؟
6) و به طور کلی اگر به دنبال درک مطلب، تقویت حافظه سهگانه، دقت و توجه بالا در مطالعه و یادگیری میباشیم، آن یادگیری چه شرایطی را باید داشته باشد و ما طبق چه معیار و اصولی میبایست عمل کنیم؟
7) ما زمان زیادی را برای مطالعه کتابهای عمومی و بیشتر از آن برای کتابهای درسی صرف میکنیم، اما دست آخر نهتنها به آن نتیجه مورد انتظار و دلخواهمان نمیرسیم به سرعت بخش عمدهای از آنچه را که خواندهایم را نیز از یاد میبریم!
راهحلهای جلسه 7 برای حل مسائل موجود
پاسخ تمامی این سوالات در مفاهیم و آگاهیهای جلسه 7 دوره تندخوانی فرزانگان است. در این جلسه شما خواهید آموخت که میزان زمان مناسب برای مطالعه یک کتاب درسی یا عمومی دقیقا بر اساس استانداردهای روز موچود چقدر است زیرا درک این نکته به شما کمک میکند تا علاوه بر داشتن یک برنامه ریزی مناسب و صرفه جویی در زمان و انرژی مشخصا برای مطالعه یک مطلب ساده یا دشوار زمان زیاد و یا کمی را صرف نکنید بلکه از «میزان زمان درک یک محتوا» مطلع شوید.
با ساز و کار فعالیت و عملکرد ذهن به خوبی آشنا میشوید و اینکه چه اقدامات، اهداف و پیشنیازهایی لازم است تا ذهن قبل از مطالعه با دقت، توجه، تمرکز و راندمان به مراتب موثر و کارآمدتری فرآینده مطالعه و یادگیری را انجام دهد. طبیعی است که اطلاع از این موضوع به مقدار بیش از گذشته میزان اشتیاق، انگیزه و ذوق شما را به آموختن و دانستن مضاعف میکند. تنها عامل مهمی که نقش عمدهای را در ارتقا قدرت فهم و پرورش نبوغ ایفا میکند.
تصور کنید که میخواهید یک زمانی را برای مطالعه یا یادگیری یک موضوع اختصاص دهید، آن زمان چگونه است و چه خصوصیاتی را باید داشته باشد؟ در این بخش نیز شما به صورت کامل با موضوع نحوه صحیح انتخاب زمان مطالعه سودمند و با کیفیت آشنا خواهید شد. درک این مطلب که زمان استاندارد مطالعه باید چه کیفیتی داشته باشد به شما کمک خواهد کرد که از یک مطالعه در زمانی مساعد بیشترین نتیجه، اطلاعات و سود را دریافت نمایید.
اگر قبل از شروع مطالعه برخی از کارها، اقدامات و ویژگیهایی را در خودمان ایجاد نکنیم و ذهنمان را طبق برخی از اصول مطالعاتی تربیت ننماییم طبیعی است که بازهم از مطالعه آن نتیجه را که میخواهیم اخذ نکنیم. از این رو شما در این بخش از جلسه 7 با مجموعه اقدامات قبل از مطالعه که به افزایش تمرکز و درک مطلبتان کمک فوق العاده ارزندهای میکند آشنا خواهید شد.
بسیاری از افراد چه دانشجو و چه دانش آموز با این مشکل غالبا با این مسئله مواجه هستند که پس از ساعتها مطالعه یک کتاب و فهم همهجانبه آن یا حتی یک فایل صوتی یا تصویری آموزشی، هنگامی که یادگیری و جذب اطلاعات توسط حافظه حسیشان به اتمام میرسد بلافاصله برخی یا حتی در برخی از زمانها تمام آن دادهها را به کلی فراموش میکنند. دلیل این اتفاق آن است که شما با شیوه راندمان و کارکرد حافظههایتان به خوبی آشنا نمیباشید و از آن مهمتر با مجموعه کارها و اقداماتی که بعد از مطالعه باید انجام دهید که تمامی آنها جزوه موضوع دامنه یادگیری است.
دوست داریم حافظهای نیرومند و فعال در ذخیرهسازی اطلاعات و بازیابی آنها داشته باشیم. دوست داریم تا با نهایتا چندبار مطالعه دقیق و عمیق و اشراف کامل بر یک موضوع، حجم قابل توجه و مضاعفی از اطلاعات را در حافظهمان نگه داریم به نحوی که سالیان سال آن دادهها در حافظهمان با جزئیات، ظرافت و دقت به صورت کلی اما با نهایت کیفیت باقی بمانند و به همین سادگی آنها را فراموش نکنیم و در هر زمانی که اراده نمودیم آنها را بهخاطر آورده و بیان کنیم با نهایت تسلط و جزئیات. به شکلی که سالیان سال از آموختن آن مطلب گذشته اما با نهایت کیفیت در ذهنتان باقی مانده است و به راحتی از یادتان نمیرود.
در این جلسه نیز شما را با ماهیت و قوانین «مرور» به طور کامل همراه با برنامه زمانی و تاثیرات شگفت انگیز آن آشنا خواهیم نمود؛ که به شما این امکان را میدهد تا مضاف بر پرورش یک حافظه کارآمد و تاثیرگذار از یک فکر رو به جلو و شفافی نیز برخوردار شوید، ذهنی نوآور و مبتکر که دائما ذوق به ابداع و تغییر دارد و به دنبال بهبود کیفیت در هر چیزی است.
منتظر نظرات و دیدگاههای ارزشمندتان هستم.